Sunday 4 May 2014

Wasiat Imam Hasan al-Banna

Bismillahirrahmanirrahim...

Al-Hamdulillah...dengan kekuatan yang dikurnia oleh ALLAH penulis masih bisa singgah di blog ini. Perkongsian berharga buat diri yang sentiasa lupa. Semalam 4 Mei 2014 pada jam 10:00 malam penulis sempat menonton televisyen TV AL-HIJRAH. Menonton drama bertajuk "Dia Ayahku". Sungguh cerita ini mengingatkan penulis pada ayah tercinta yang sakit di kampung. Jalan ceritanya menarik & menyentuh hati tentang kisah seorang ayah yang kematian isteri sedang memelihara tiga orang anak dua lelaki seorang perempuan. Kerja si ayah hanyalah nelayan pagi ke laut pulang lewat petang. 

Apa yang menyentuh hati penulis adalah kisah ayahnya yang sangat tabah menghadapi penyakit tanpa pengetahuan anak-anak. Anak-anaknya berwatak baik. Si abang membantu ayah menambah pendapatan & rezeki mereka dengan melakukan banyak kerja kerana dia belum mendapat peluang pekerjaan di Kuala Lumpur. Ayah tak pernah lupa pada si anak, saat si anak mendapat peluang pekerjaan sebagai juru ukur di Kuala Lumpur, ayahnya paling bahagia mahu di adakan kenduri kesyukuran. Pelbagai pengorbanan ayah terserlah dalam drama ini. Sedihnya si anak lupa untuk pulang menjenguk si ayah di kampung akibat kesibukannya dengan kerja. Ayah semakin hari semakin teruk sakitnya. Tanpa di duga si ayah meninggal dunia. 

Puas adik-adiknya menelefon dia tapi tak pernah menjawab. Akhirnya dengan sekali menerima mesej dari adiknya, dia pantas pulang ke kampung halaman tetapi sayang sudah terlambat kerana ayahnya telah meninggal dunia. Dia memegang amanah & tanggungjawab menjaga adik-adiknya yang masih belajar.

Sungguh drama ini datang ketika mana penulis sangat merindui susuk tubuh yang bernama ayah. Ayah tak pernah di jenguk penulis sejak dia berpraktikal dalam tempoh 3 bulan ini. Alasannya tak banyak cuti & sibuk berpraktikal. Sedangkan ayah tengah sakit. Sepanjang ayahnya sakit dia tak pernah melihat & memerhati wajah suci penuh pahala iaitu ayah. Tidak tahu bagaimana kondisi ayah di kampung hanya mendengar dari mulut si mama bercerita. 

Sungguh cerita itu seolah-oleh memanggil penulis utuk pulang ke kampung tercinta. Watak ayah yang penyabar, tabah, kuat semangat, penyayang tapi tegas, kasih sayangnya jarang di tunjuk langsung pada anak-anak...semua sifat itu ada pada ayah penulis. Rindu pada ayah semakin bertambah, cuma hadiah doa & al-Fatihah dari perantauan dikirimkan moga ayah sentiasa tenang & sihat, bahagia dunia & akhirat. Penulis yakin ALLAH memelihara & mengasihi insan-insan yang disayangi penulis.



TAZKIRAH 5 MINIT (TAMBAH ILMU TAMBAH THAQAFAH)

10 WASIAT IMAM HASAN AL-BANNA


  1. Bangunlah segera untuk melakukan shalat apabila mendengar azan walau bagaimana pun keadaannya.
  2. Baca, telaah, dan dengarkanlah Al-Qur’an atau dzikirlah kepada Allah dan jangan engkau senang menghambur-hamburkan waktumu dalam masalah yang tidak ada manfaatnya.
  3. Bersungguh-sungguhlah untuk bisa dan berbicara dalam bahasa Arab dengan fasih.
  4. Jangan memperbanyak perdebatan dalam berbagai bidang pembicaraan sebab hal ini semata-mata tidak akan mendatangkan kebaikan.
  5. Jangan banyak tertawa sebab hati yang selalu berkomunikasi dengan Allah (dzikir) adalah tenang dan tenteram.
  6. Jangan bergurau, karena ummat yang berjihad tidak berbuat kecuali dengan bersungguh-sungguh terus menerus.
  7. Jangan mengeraskan suara diatas suara yang diperlukan pendengar, karena hal ini akan mengganggu dan menyakiti.
  8. Jauhilah dari membicarakan keburukan orang lain atau melukainya dalam bentuk apa pun dan janganlah berbicara kecuali yang baik.
  9. Berta’aruflah dengan saudaramu yang kalian temui walaupun dia tidak meminta, sebab prinsip dakwah kita adalah cinta dan ta’awun (kerja sama)
  10. Pekerjaan rumah kita sebenarnya lebih bertumpuk dari pada waktu yang tersedia, maka tolonglah selainmu untuk memanfaatkan waktunya dan apabila kalian mempunyai sesuatu keperluan maka sederhanakanlah dan percepatlah untuk diselesaikan.
Berilah manfaat kepada semua insan yang wujud di sekeliling kita kerana percayalah dengan memberi kita memperoleh kebahagiaan yang abadi. Jadikan diri sebagai insan yang bermanfaat untuk orang lain, biar keberadaan kita di dunia di senangi makhluk bumi & memberi rahmat pada alam.


No comments:

Post a Comment