Wednesday 28 May 2014

Salam Takziah

Bismillahirrahmabirrahim...

Al-Hamdulillah, dengan izinNya penulis boleh meneruskan penulisannya. Al-Hamdulillah... penulis masih bisa menghirup udara ini cuma dia tidak tahu bila akan tiba masa dia pula menemui ALLAH. Detik kematian pasti mendatang, cuma kita tidak tahu bila masanya. Sentiasa mengingati mati bukan bermakna pengakhiran atau kegagalan bagi diri seorang muslim. Malah, dengan mengingati mati dia bakal menjadi insan yang berjaya dunia & akhirat.

Firman ALLAH S.W.T dalam surah An-Nisa' ayat 78 yang bermaksud:

78. di mana jua kamu berada, maut akan mendapatkan kamu (bila sampai ajal), sekalipun kamu berada Dalam benteng-benteng Yang tinggi lagi kukuh. dan kalau mereka beroleh kebaikan (kemewahan hidup), mereka berkata: "Ini adalah dari sisi Allah", dan kalau pula mereka ditimpa bencana, mereka berkata:" ini adalah dari (sesuatu nahas) Yang ada padamu". Katakanlah (Wahai Muhammad): "Semuanya itu (kebaikan dan bencana) adalah (berpunca) dari sisi Allah". maka apakah Yang menyebabkan kaum itu hampir-hampir tidak memahami perkataan (nasihat dan pengajaran)?

Hari ini heboh berita tentang Sultan Perak mangkat. Tepat jam 1.30 tengahari 28 Mei 2014 tarikh kemangkatan Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Sultan Azlan Muhibbudin Shah Ibni Al Marhum Sultan Yussuf Izudin Shah, 86 tahun di Institut Jantung Negara, Kuala Lumpur. Perak sekali gus kehilangan seorang raja yang berjiwa rakyat. Al-Fatihah untuk Sultan Azlan Syah.


Ya, benar sekali kematian tidak mengira pangkat manusia walau siapa pun manusia itu, dia pasti akan mati dan bila saat kematian tiba takkan terlewat atau terawal barang sebentar. Penulis terkejut juga menerima berita sedih ini ya tiba-tiba sahaja. Itu memang takdir ALLAH yang tak boleh dielak oleh manusia. Usah takut pada mati takut sahaja pada ALLAH Yang Maha Mematikan & Menghidupkan makhluk-makhlukNya.


Salam takziah buat semua kerabat diraja Perak khususnya & seluruh rakyat negeri Perak amnya. Moga Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Sultan Azlan Muhibbudin Shah Ibni Al Marhum Sultan Yussuf Izudin Shah ditempatkan bersama-sama orang yang soleh & dicucuri rahmat. 

Peringatan yang masih hidup, hidup ini sementara cuma. Kehidupan di dunia ibarat persinggahan si kapal nakhoda sebelum perhentian selamanya di alam akhirat. Usah kita ambil dunia semuanya, tapi usah kita tinggal dunia semuanya. Biarlah seimbang antara dunia & akhirat agar mengelak kita derita di alam sana. Usah kita sibuk mencari dunia hingga lupa kita akan menemui saat kematian. Peringatan juga buat manusia yang masih hidup terutamanya penulis, teruskanlah kehidupan dengan mengikut syariat Islam. Sabar dengan berita kematian moga ada barakah & hikmah teragung dari Ilahi mengiringi kisah sebuah kematian.


No comments:

Post a Comment