Thursday 10 April 2014

Gamitan Rindu Keluarga

Bismillahirrahmanirrahim...

Salam Jumaat Kareem buat semua sahabat & insan yang masih setia singgah di blog QalamWardahZinnirah.blogspot.com. AL-Hamdulillah...terima kasih Ya ALLAH kerana masih memberi peluang kepada penulis untuk meneruskan penulisan blognya & memberikan anugerah berharga sebagai muslim iaitu nikmat Islam & nikmat iman di samping idea-idea yang datang mencurah bila diperlukan demi mencoret sesuatu pada blog ini.

Baiklah, pagi Jumaat yang mulia ini penulis lebih memilih untuk bercerita tentang keluarganya. Sahabat-sahabat pasti punya keluarga kan? Ada ayah, ibu, kakak, abang, adik-adik, datuk & nenek. Mereka sekaligus insan-insan yang membentuk peribadi & akhlak diri seorang manusia. Mereka sebenarnya anugerah ALLAH yang terindah buat diri kita memandangkan melalui wasilah mereka kita kenal kasih sayang ALLAH, kita kenalrakan-rakan sekeliling. Kita bina diri memaui contoh teladan dari keluarga.

Maaf jika penulis khilaf dalam meneliti hal ini, tapi ini hakikat yang penulis dapat rasa & lihat. Ya, tanpa ayah di sisi penulis tak kenal cinta seorang ayah pada anaknya. Ya, tanpa kasih ibu bersama penulis takkan sesekali mengecap kebahagiaan & menjadi diri sendiri melalui ajaran Islam ini. Ya, tanpa adik-adik yang lahir menghiasi kehidupan seorang kakak tak mungkin penulis dapat berkongsi kasihnya dengan adik-adik. Mereka buat kehidupan penulis bertambah bahagia dengan curahan kasih sayang.

Apa salahnya kita menghargai kehadiran mereka sebagai keluarga kita. Jika tiba alam akhirat, keluarga ini yang kita mahu ajak ke syurga bersama-sama merasai manisnya hubungan kekeluargaan hingga ke akhirnya, cuma kita tidak tahu ke mana kaki ini melangkah sama ada ke syurga atau ke neraka.  Mulai detik ini cubalah hargai insan-insan yang punya darah daging sama dengan kita. Mulai saat ini, curahkanlah kasih sayang pada keluarga takut nanti kita tak punya kesempatan untuk menyayangi mereka lagi.

Usah bermimpi jika kita bagai nak rak menyayangi & menyintai insan yang digelar kekasih hati, tapi langsung tak kisah pada keluarga yang tak tahu bagaimana kondisi mereka kita berharap pula bersama keluarga di akhirat sana. Cuba kita koreksi diri sebanyak mana kita menyayangi insan yang di beri nama ayah, mama, adik-adik, kakak, abang, nenek & datuk? Adakah kita pernah mendoakan mereka saat kita berjauhan dari mereka?

Penulis mengabadikan sebuah lirik nasyid bertajuk ‘One Big Family-Maher Zain’ untuk kita sama-sama tengok & lihat apa pengajarannya. Setakat ini dahulu coretan ringkas penulis sebab nak sambung kerja ini. Salam seindah iman anugerah ALLAH.


Lirik Lagu One Big Family Maher Zain
I wonder why you and me fight each other
Don’t you see the similarities between us?
Take a minute and see yourself in the mirror
You look like me: those eyes, lips – you can’t deny

Pre-chorus:
Have you thought about
Why we look the same?
Why we feel the same?
Don’t tell me it’s by chance

Chorus:
Oh, you’re my brother
You’re my sister
We’re one big family
Oh, you’re my brother
You’re my sister
Just one big family

It doesn’t matter if you live far away from me
You feel I feel, you bleed I bleed, you cry and I cry
We sleep and dream
Sometimes we’re sad, sometimes we’re happy
You breathe I breathe
We love, walk, talk and we smile

PRE-CHORUS
CHORUS
I care about you
And I wish you could realise
There’s no difference between us two
We’re part of one family
No matter how far you are
And even if we don’t know each other
Oh, you and me, me and you, we are one

CHORUS

No comments:

Post a Comment