Monday 31 March 2014

Kehilangan MH370 Punya Hikmah

Bismillahirrahmanirrahim…

Al-Hamdulillah Ya Rabb...masih kami bisa menghirup udaraMu dengan percuma, masih kami menikmati anugerah terbesar dalam kehidupan kami nikmat iman & nikmat Islam, masih Engkau memberi kekuatan kepada penulis untuk berkongsi cerita dalam blognya, masih kami bisa hidup di bumiMu ALLAH dengan penuh nikmat yang melimpah.


Moga dengan nikmat pemberianMu dapat kami menghadirkan rasa tanggungjawab dan memperjuangkan agama Islam walau apa pun pangkat kami di dunia. Ya bila kami memegang amanah sebagai hamba & khalifahNya, kami bertanggungjawab sebagai pendakwah & mata rantai perjuangan Rasulullah s.a.w. itu yang terpikul di pundak kami, bertanggungjawab terhadap masyarakat sekeliling kami.

Sekarang masih heboh dengan kisah misteri kehilangat pesawat MH370. Kehilangannya betul-betul menggegarkan dunia penerbangan. Ramai juga negara yang menghulurkan bantuan kepada Malaysia dalam usaha mencari pesawat MH370 tersebut. Mari sama-sama kita sedekahkan surah Al-Fatihah kepada mangsa-mangsa penumpang & anak kapal MH370.

Moga-moga ALLAH mengabulkan doa & permintaan kita, moga-moga terungkai misteri kehilangan MH370 ini. Bila seorang muslim melihat peristiwa tragis ini, baginya banyak pengajaran yang menambah dirinya untuk mendekatkan diri kepada ALLAH. Ingatlah walau apapun usaha kita semuanya bergantung pada ALLAH yang Maha Esa.

Hari ini dah masuk hari ke-24 kehilangan pesawat MH370. Ada hikmah tersendiri yang ALLAH berikan untuk makhlukNya berfikir tentang kebesaranNya. Teringat penulis pada satu ayat Quran surah al-Baqarah ayat 186 yang bermaksud:

186. dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu mengenai Aku maka (beritahu kepada mereka): Sesungguhnya Aku (Allah) sentiasa hampir (kepada mereka); Aku perkenankan permohonan orang Yang berdoa apabila ia berdoa kepadaKu. maka hendaklah mereka menyahut seruanku (dengan mematuhi perintahKu), dan hendaklah mereka beriman kepadaKu supaya mereka menjadi baik serta betul.
ALLAH Maha Mendengar setiap permintaan hambaNya. Ini peluang keemasan untuk kita menyerahkan segala doa setelah berusaha sebaiknya. Walau apa pun yang terdetik di hati kita ALLAH mengetahui segalaNya. Penulis pasti ada sebab tertentu yang ALLAH turunkan kita berdasarkan kisah peristiwa kehIlangan pesawat MH370. Penulis yakin kehilangannya menyebabkan ramai mata hati manusia terbuka untuk akhirnya menyerah pada kuasa maha besar ALLAH.

Usahlah kita mengandaikan sesuatu yang buruk jika kita tidak memahami apa sebenarnya yang terjadi. Jika ada penyelewengan atau kepalsuan pada cerita MH370, bijaklah kita dalam menilai sesuatu perkara, kerana seorang Muslim itu seharusnya bijak dalam membuat keputusan tahu membeza apa yang buruk & apa yang baik. Bila seorang Muslim mendapat sesuatu khabar, perlulah dia menyelidiki terlebih dahulu sebelum membuat sesuatu andaian.


Moga MH370 akan ditemui akhirnya. Ameen. Setakat ini sahaja coretan hati penulis pada hari ini moga kita bisa bertemu di lain hari. Buat semua sahabat yang tidak jemu meneliti bait kata yang ada dalam blog ini maaf andai penulis tersalah kata. Terima kasih atas nikmat mata hati yang kalian gunakan untuk membaca ‘post-post’ dalam blog ini. Mohon sahabat-sahabat untuk terus doakan moga blog ini terus terisi untuk kejayaan Islam di dunia.  

1 comment:

  1. subhanaLLAH .. moga kehilangan MH370 membuka minda manusia untk mencerna kekhilafan diri..
    yuk! doakan yg terbaik utk MH370..

    ReplyDelete