Tuesday 11 March 2014

Hakikat Manusia

Bismillahirrahmanirrahim...

Al-Hamdulillah...dengan nama ALLAH penulis masih bisa menikmati & menghirup udara dunia. Al-Hamdulillah...blog ini masih hidup dengan pengisiannya masih bisa ditatap oleh pemiliknya. Masih punya pembacanya walau terkadang isinya sunyi tanpa bahasa. Bahasa tulisan hanya bisa dibaca oleh manusia yang memahaminya, yang belajar tentangnya. Itulah istimewanya manusia yang dikurniakan ALLAH akal & bahasa yang sempurna. Syukur pada ALLAH, duhai sahabat semua!

MPS di KKNC 2013

Al-Quran menjadi panduan utama bagi manusia yang bergelar Muslim. Al-Quran juga penawar segala penyakit hati yang menimpa diri. Usah diragui kepentingan kitab suci Al-Quran dalam hidup seorang Islam. Ketika asyik penulis membaca ayat suci Al-Quran penulis membaca terjemahan surah az-Zumar ayat 8 & 10 yang sangat menarik perhatian penulis & sungguh memberi kesan berguna kepada penulis seterusnya kepada sahabat semua.

Mari kita sama-sama memahami terjemahan ayat Al-Quran ini:

8. dan apabila manusia disentuh oleh sesuatu bahaya, ia segera berdoa kepada Tuhannya Dengan keadaan rujuk kembali bertaubat kepadanya; kemudian apabila Allah memberikannya sesuatu nikmat (sebagai kurnia) daripadanya, lupalah ia akan Segala bahaya Yang menyebabkannya merayu kepada Allah sebelum itu dan ia pula menjadikan sekutu-sekutu bagi Allah, untuk menyesatkan dirinya (dan orang lain) dari jalan Allah. Katakanlah (kepadanya): "Bersenang-senanglah Engkau Dengan kekufuranmu itu bagi sementara, Sesungguhnya Engkau dari penduduk neraka.

Fitrah manusia bila dia dalam bahaya, resah, gelisah, sedih dia segera berdoa memohon kepada ALLAH agar diberi kekuatan & di ringankan beban. Kemudiannya bila ALLAH memberikan sesuatu nikmat terkadang dia sudah terlupa akan doanya sebelum ini. & manusia semakin alpa dengan keindahan dunia. Itulah manusia, bila dah senang mudah lupakan Tuhan. Bila dah susah baru nak terngadah mencari & mendapatkan kasih sayang ALLAH. Fitrah ini yang sepatutnya kita elakkan dari menghiasi kehidupan kita.

Ayat ALLAH jelas menunjukkan seorang individu Muslim perlu sentiasa menjauhi sikap ini dengan selalu mendekati ALLAH di saat susah atau senang. Ayat ALLAH ini juga memberi jentikan kasihnya ALLAH kepada penulis & sahabat-sahabat semua supaya kita sentiasa menjadi hambaNya yang bersyukur saat diberi nikmat & redha saat iman diuji hebat.

Ayat 10 surah Az-Zumar pula menerangkan tentang kuasa sabar dalam kehidupan akan memberi manfaat berguna kepada individu Muslim ketika di akhirat nanti. Seruan ALLAH kepada semua orang yang beriman untuk bertaqwa kepadaNya dan peringatan berharga buat Muslim yang sentiasa menabur kebaikan di dunia kelak hidupnya bahagia di akhirat dengan kebaikan-kebaikan yang dibuat.

Jadi penulis menyeru diri sendiri & sahabat semua untuk mengambil peluang keemasan ini menyebarkan kebaikan Islam kepada semua manusia tidak kira siapa pun mereka. Biar Islam terus tertegak tinggi di dunia. Pahala & ganjaran berlipat kali ganda akan didapati bila kebaikan itu terus di sebarkan oleh insan yang bernama Muslim memegang amanah sebagai hamba ALLAH & khalifahNya.


10. Katakanlah (Wahai Muhammad, akan firmanKu ini, kepada orang-orang Yang berakal sempurna itu): "Wahai hamba-hambaKu Yang beriman! bertaqwalah kepada Tuhan kamu. (ingatlah) orang-orang Yang berbuat baik di dunia ini akan beroleh kebaikan (yang sebenar di Akhirat). dan (ingatlah) bumi Allah ini Luas (untuk berhijrah sekiranya kamu ditindas). Sesungguhnya orang-orang Yang Bersabarlah sahaja Yang akan disempurnakan pahala mereka Dengan tidak terkira".

MPS KKNC 2013

No comments:

Post a Comment