Monday 25 November 2013

Tragedi 24/11/13 episod 2

ALLAH sangat menyayangi penulis & sahabat2 kerana kami ibarat mendapat nyawa semula selepas bertarung dalam kemalangan yang melibatkan kereta kancil milik sahabat penulis dan kereta persona. Al-Hamdulillah, Engkau masih memberi peluang kepada kami untuk merasai nikmatnya menghirup udaraMu. Kisah ini sekadar perkongsian buat manusia yang masih mengingat ALLAH yang tahu menghargai pengalaman dan ujian2 dariNya.

Kemalangan ke-2 buat penulis betul2 membekas di hatinya. Kemalangan ini berlaku juga dalam sekelip mata sedang penulis dan tiga orang lagi sahabat merasa bahagia kerana akhirnya kami ketemu jalan ke rumah sahabat lain dengan niat mahu menghadiri kenduri kahwinnya, serta merta bunyi dentuman kuat dari belakang kereta kami menyapu hilang senyuman kami. Sehingga sekarang debar penulis masih belum hilang.

Kami dilanggar dari belakang menyebabkan pemandu mengambil inisiatif menggunakan 'hand brek' untuk memberhentikan kereta. Berkecai hadiah untuk diberikan kepada pengantin baharu. Hati kami? Ketika itu sangat terkejut. Pelanggaran tersebut menyebab kereta milik sahabat penulis rosak teruk. Mujur sahaja kami dalam keadaan baik, cuma seorang mangsa di masukkan ke tempat kecemasan.

Hikmah tragedi ini sangat banyak, pengalaman yang tidak mungkin penulis lupakan terkandung di dalamnya pelbagai pengajaran antaranya, ikatan persahabatan antara kami teruji di situ, suatu kuasa hebat mendorong kami untuk saling tolong menolong itulah indahnya ukhuwwah berpaksikan kerana ALLAH. Bukan itu sahaja kenangan ini mengajar kami bersabar dan tidak cepat melatah dalam menghadapi ujianNya. Bersyukur sangat kerana kami tidak cedera teruk cuma pening2 lalat dan ada antara sahabat penulis yang dikejarkan ke wad kecemasan keran menghadapi sedikit masalah iaitu sakit tulang belakang dan kaki kanannya tidak mampu bergerak.

Alhamdulillah setelah lama menunggu dan mendapatkan rawatan sahabat penulis yang dipanggil kak wanie pulih dengan baik. Dia keluar dari hospital lebih kurang dalam jam 12.30 pagi. ALLAH memberi pengajaran bahawa penulis & sahabat2nya tidak selalunya bahagia dan sihat walafiat. Ada masa kita turut di ujiNya. ALLAH nak tengok bagaimana kebergantungan kita padaNya.

Kebetulan atau takdir? Masih bermain-main di minda penulis. Pentingnya di sini kebergantungan muslim kepada ALLAH Yang Maha Kuasa. Penulis tak nak bercakap panjang, jom tengok gambar2. Kamera yang sepatutnya merakam hari bahagia sahabat kini di guna untuk merakam detik cemas kami di ujiNya.

Kereta mangsa...

Kereta milik pelanggar

Sahabat penulis yang di tahan di wad kecemasan...

Sempat ambik gambar kat depan bilik CT Scan...

Penulis sabar menunggu sahabatnya yg masih berada dalam 'CT Scan room'

Penceria suasana. Terima kasih Chah & Fiah sebab sudi tunggu kami kat luar.

Walaupun tak sempat nak bergambar dengan pengantin kat rumahnya
kat hospital pun jadilah...terima kasih Najat. Happy Wedding to you..

Last but not least, Wardah Zinnirah please remember that one day you will meet ALLAH its means that you must died but you do not know when your date. So, be prepared before Malaikat Jibril call you. 

Moga insan2 ini, Zawiah Abdullah, Syahirah Mohd Sopi & Noor Azielawani Mohd Azmi serta QalamWardahZinnirah bisa mengambil ibrah dari kisah & kenangan ini. Ingat sahaja ALLAH sentiasa menguji hambaNya yang beriman kerana ALLAH menyayangi kita. ALLAH tegur tanda Dia rindu, ALLAH uji tanda Dia sayang ^__^


No comments:

Post a Comment