Wednesday 20 November 2013

Jom Tengok Filem Hebat Sang Murabbi ^_^

Sang Murabbi (Mencari Spirit Yang Hilang)


Al-Hamdulillah ALLAH telah memberi kesempatan kepada penulis untuk menonton dan turut mencari spirit yang hilang saat menonton filem ini. Kali ini dah masuk tiga kali penulis menonton filem ini. Jom kita tengoknya, jap ea, penulis bagi 'link' sekali supaya mudah pembaca mencarinya.


Filem ini sangat bagus untuk semua mereka yang bergelar seorang pendakwah. Kalian bakal merasai semangat yang luar biasa saat Allahyarham Ustaz Rahmat Abdullah bergelumang dengan medan dakwahnya di Indonesia. Setiap detik & hela nafasnya adalah untuk Islam. Tiada lain hanya kerana ALLAH. Tiada kata yang mampu penulis gambarkan saat meneliti setiap bait patah kata Ustaz Rahmat yang berjuang demi menegakkan kesedaran Islam dalam kalangan masyarakatnya. 

Jom, teman-teman kita hayati setiap watak2 yang wujud dalam filem ini. Filem ini banyak memberi pengajaran kepada penulis. Sekali sekali kita tengok filem yang membuka pemikiran kita berfikir sejenak tentang Islam, tentang penyebaran Islam di negara kita sendiri. Bagaimana?

Antara pengajaran yang didapati dalam filem "Sang Murabbi" ni adalah: 1) Bagaimana hubungan seorang murabbI khalifahNya dengan ALLAH yang sangat dekat? Setiap hela nafas dan gerak tingkahnya adalah kerana ALLAH & untuk ALLAH. Ibadahnya dengan ALLAH sangat dijaga & Allahyarham Ustaz Rahmat Abdullah sangat menitikberatkan tentang kesabaran, keikhlasan & pengorbanan dalam memperjuangkan Islam. Beliau mahu mengejar cinta ALLAH walau pada hakikatnya ramai yang membenci Islam.

2) Beliau turut menjaga hubungan dengan manusia & makhlukNya yang lain. Setiap bait katanya sangat indah dan dilontarkan dengan suara yang penuh berhikmah dan lembut. Allahyarham Ustaz Rahmat Abdullah berjaya membawa watak sebagai seorang muslim yang baik dan mengamalkan Islam sepenuhnya. Dalam konteks keluarga beliau berjaya menjadi abang yang baik, penyayang & bertanggungjawab bila mana beliau berhikmah dalam menegur sikap nakal adiknya menyabung ayam dan suka bergaduh. Dalam konteks masyarakat, beliau berjaya membawa watak tokoh yang menjadi tempat rujukan masyarakat bila mana ada orang yang ingin mendapatkan nama untuk anak perempuannya, Ustaz Rahmat Abdullah langsung memberikan nama 'Fani Afnan Jannati' yang bermaksud setangkai dahan di syurga.

3 perkara yang paling penulis ingat pertama adalah, bagaimana Allahyarham Ustaz Rahmat memberitahu kepada adiknya tentang 2 perkara yg perlu kita ingat ialah, 'kebaikan orang terhadap kita, & keburukan kita terhadap org lain.' 2 perkara yang perlu kita lupa, 'kebaikan kita terhadap orang lain & keburukan orang terhadap kita. Kedua, dialog beliau yang terpahat terus di hati penulis adalah,"CINTA BUTUH PENGORBANAN, WAKTU, TENAGA, & HARTA. ITULAH CINTA DALAM MENYAMPAIKAN DAKWAH ISLAMIYYAH." Last but not least, bicara Ustaz Rahmat pada saat akhir hayatnya, "Pejuangkan Islam kerana ALLAH."

ALLAHYARHAM USTAZ RAHMAT ABDULLAH

Antara babak gambar yang sempat penulis ambik dari 'google image' jom tengok sama, mana tau terbuka hati sahabat untuk melihat dan meneliti filem ini:




   
Jom, sahabat2 kita tengok filem 'Sang Murabbi' ini yang banyak memberi pengajaran kepada diri, banyak mengalirkan tapak ketenangan dalam Islam, banyak mencurah kelembutan pada hati yang keras hanya kerana CINTA DAKWAH.

No comments:

Post a Comment