Wednesday 20 November 2013

Ceritera Hati di Petang Hari

Pengangkutan utama penulis untuk bergerak dari kampus ke tempat kediamannya adalah bas. Sepanjang hampir 4 tahun bergelar mahasiswi di universiti, penulis banyak kali menggunakan perkhidmatan bas. Tidak dinafikan pemandu bas sangat berjasa kepada penulis. Tahniah dan syabas penulis ucapkan buat semua pemandu bas. Terima kasih atas jasa dan budi baik kalian penulis dan kebanyakan pelajar dapat sampai ke tempat belajar dengan baik.

Hanya ucapan terima kasih dan iringan doa buat semua pemandu bas agar ditambah rezeki dan di limpahi dengan kasih sayang ALLAH yang mampu penulis nukilkan. Yalah, pemandu bas turut sama mendapat pahala seperti orang yang berjihad menuntut ilmu kerana mereka memudahkan pelajar dan menghantar pelajar ke tempat menuntut ilmu. Penulis nak bagitau kat sini, walau apa pun pekerjaan kita asalkan halal sudah tentu memberi pahala yang berlipat ganda buat kita.

Pesanan penulis buat diri ini yang sentiasa lupa juga buat semua sahabat usah kita memandang hina pada makhluk ALLAH yang lain walau pada hakikatnya semua manusia sama pada pandangan ALLAH kecuali mereka yang bertaqwa. Pemamdu bas pun insan mulia jika dia seorang yang sangat bertaqwa di sisiNya. Jadi, walau siapa pun kita ingatlah kita berasal dari tanah. Usah mudah melatah saat orang bawahan melakukan salah. Usah cepat meradang saat orang menunjuk belang. Usah suka melayan rasa saat marah datang menerpa. Didik hati menjadi insan positif dan berjiwa besar.

Berbalik pada kisah kita tadi, penulis sebenarnya nak kongsi satu cerita tentang bas. Sepanjang naik bas tak pernah lagi penulis terlibat dengan kemalangan. Kali ini ALLAH menguji iman penulis dan kawan2. Seperti biasa petang tadi penulis dan kawan2 lain beratur menaiki bas. Melihat pemandu bas terus terlintas di hati penulis moga ALLAH mengurniakan sejuta ganjaran & pahala kepadanya.

Kisah ini hanya sekadar untuk memberi ruang pada penulis mencoret sesuatu buat tatapan dirinya kelak dan pengajaran bagi orang yang sentiasa berfikir tentang nikmat kejadian serta hikmah di sebalik ujian.

Perjalanan kami baik sehingga menyebabkan penulis sempat terlelap sebelum terdengar jeritan pelajar2 yang dalam bas,"Pak cikkkk berhentiiii." Hati penulis berdebar kencang saat bas yang dinaiki terbabas dan melanggar sebuah kereta. Tidak dapat dibayangkan perasaan penulis waktu itu. Pertama kali terlibat dalam kemalangan jalan raya. Hanya satu yang difikir ketika itu, "ALLAH permudahkan urusan kami."

Ni gambar2 yang sempat diberikan oleh salah seorang pelajar yang turut berada dalam bas ketika itu:





Al-hamdulillah...penulis dan pelajar2 lain tiada yang cedera cuma panik seketika, terkejut dengan apa yang terjadi. Paling tidak penulis sangka adalah, nak bagitau dunia ni kecik, sahabat kepada pemilik kereta yang dilanggar adalah ustaz penulis masa sekolah menengah dulu. Sempat berbual dan bertanya khabar tentang ustaz Baharuddin. Masih segar di ingatan ustaz Baharuddin yang mengajar subjek Balaghah masa penulis berada di tingkatan enam beberapa tahun dulu. Mujur sahaja ustaz masih mengingati penulis, ustaz tanyakan juga sahabat2 penulis waktu di sekolah menengah dulu. Ustaz sempat berjenaka, "Tak sangka kita jumpa kat sini pulak. Kecik betul dunia ini. Kamu dah besar panjang nampaknya, dah tahun akhir pengajian. Belajarlah rajin2 yer."

Sungguh kenangan ini yang tidak mungkin akan dilupakan oleh penulis. Sekurang-kurangnya memberi pengajaran kepada penulis rahmat ALLAH ada di mana-mana dan ada hikmah di setiap sebalik ujian dan mehnah dariNya. 

PESANAN BUAT SEMUA: Hati2 di jalan raya yer! Ingat ALLAH yang memberi kita tubuh badan ini sebagai amanah bukan untuk musnah di jalan raya. 


No comments:

Post a Comment