Thursday 21 November 2013

Andai Jodoh Datang Bertamu ^__^

Persoalan yang sering bermain di minda si teruna & dara.

Al-hamdulillah...syukur penulis panjatkan kepada ALLAH yang telah memberi peluang & ruang untuk dia menghirup udara di bumi ALLAH ini. Bertambah syukur bila ALLAH memberi peluang kepada penulis untuk menghirup udara di hari Jumaat yang penuh mulia ini. 

Hari Jumaat merupakan penghulu segala hari. Hari Jumaat juga menunjuk perpaduan umat Islam ketika solat Jumaat. Berada di saff yang cukup cantik dan menggerunkan musuh. Moga Jumaat ini memberi seribu rahmat kepada penulis dan umat Islam keseluruhannya. Moga kita bisa diberi kesempatan untuk bertemu dengan Jumaat akan datang. 

Hargailah setiap detik & saat yang kita lalui walau kita tahu suatu saat ita akan dihimpit dengan ujian dan kesusahan. Penulis tak nak berceloteh panjang cukup sekadar mahu berkongsi satu sajak yang bertajuk, "Andai Jodoh Datang Bertamu." Jom sama-sama kita telusuri! 



Andai Jodoh datang bertamu
Tiada masa untuk dirimu menolak
Tiada waktu untuk dirimu menginjak
Tiada masa untuk kamu menidak

Andai jodoh datang bertamu 
Seiring istikharahmu
Usah resah dalam keputusan
Usah bertingkah menidak mahu
Allah Maha Tahu
Isi hati dan kemampuanmu
Allah Maha Kuasa
Perancang sebaik tuhanmu

Andai jodoh datang bertamu
Usah lupa persiap dirimu
Jadi muslimah solehah
Di sisi Tuhan Yang Maha Penyayang
Di sisi Allah Yang Maha pemurah

Allah Maha Tahu
Setiap kata yang terlafaz di hatimu
Setiap zikir yang bermain di bibirmu
Setiap doa yang terungkap 
Yakinlah
Andai jodohmu belum tiba
Ada sirna yang mewarna
Pada penghujung penantianmu

Serentak dengan bait kata yang penulis lafazkan di sini juga, penulis mendapat khabar berita ada sahabatnya yang cedera kerana kemalangan jalan raya. Masih tidak diketahui apa yang terjadi padanya cuma mohon sekelumit doa dari sahabat2 semua untuk mendoakan keselamatan sahabat penulis. Moga sahabat penulis yang sedang di uji dengan kemalangan akan memperoleh pahala & kemudahan dunia dan akhirat. Mari kita sedekahkan al-Fatihah padanya moga kasih sayang ALLAH sentiasa bersama-samanya.

Setiap insan ujiannya berbeza cuma pandangan positif dan negatif memberi sudut pandang yang berbeza & mempengaruhi  diri seseorang. Usah memandang semua ujian ALLAH itu susah dan menyukarkan tapi pandanglah ujian ALLAH itu sebagai tanda kasih sayangNya pada hamba-hambaNya yang beriman.


No comments:

Post a Comment