Monday 25 November 2013

QalamWardahZinnirah nak jadi penulis

Al-hamdulillah, ALLAH masih memberi peluang kepada penulis untuk menghirup udara milikNya & masih diberi masa untuk hidup di dunia ini. Lama rasanya tidak mengisi kekosongan di blog penulis.

23 November 2013, penulis menghadiri Bengkel Penulisan Kreatif Islam yang dianjurkan oleh perpustakaan Universiti Sains Islam Malaysia. Bengkel yang dianjurkan adalah percuma lagi menambah keinginan penulis untuk mendalami dunia penulisan cerpen & novel. Ingin sekali namanya juga turut terpahat kemas di buku-buku yg di jual di mana2 kedai buku. Tentu hebat & menyenagkan hati bila kita dapat menyumbangkan sesuatu buat masyarakat sekeliling kita.

Bengkel itu hanya dihadiri oleh beberapa orang individu sahaja lebih kurang dalam 2o orang dan penceramahnya adalah seorang penulis hebat bernama Nisah Hj Haron. 

http://annyss.blogspot.com/

Beliau merupakan seorang penulis sepenuh masa setelah berhenti dari kerjayanya sebagai seorang peguam. Pelik tapi benar dari bidang peguam terjun pula ke bidang penulisan. Katanya mahu merawat masyarakat yang sedang 'sakit tenat' dan mahu meluah rasa tidak berapa setuju kepada filem-filem terbitan dalam negeri yang ada dengan cara profesional iaitu menerbitkan novel2 atau cerita yang menjelaskan secara terperinci tentang hukum2 dalam Islam terutamanya dalam bab syariat undang2.

Penulis itu menambah minat & kecenderungan Wardah Zinnirah untuk menulis memandangkan dia tiada kemahiran dalam menyampaikan sesuatu dakwah atau lebih tepat berbicara dengan insan lain. Cukup dengan penulisan mampu mengubah diri dan masyarakat untuk kembali kepada Islam.

Dalam banyak2 tips yang Pn. Nisah Hj. Haron kongsikan, penulis cukup ingat dan masih terngiang2 di telinganya suara beliau menyampaikan tips paling penting dalam nak jadi seorang penulis.

Pertama: Penulis mesti mempunyai niat dan matlamat yang jelas dalam bidang penulisannya. Matlamat ini bakal menentukan hasil bagaimana yg dia harapkan dalam penulisannya. Adakah hanya mahu mendapat nama semata @ mahu membetulkan diri & masyarakat ke arah Islam yang sebenar.

Ke dua: Nak jadi penulis mesti kena jaga bahasa. Jika bukan penulis yang jaga martabat bahasa Melayu siapa lagi yang mahu menjaga & memeliharanya. 'Jaga bahasa' di sini bermaksud menggunakan bahasa dan ejaannya dengan betul bukan dengan menggunakan singkatan. Biarpun ada mulut yang mengata nak jadi budak skema ke, tapi kewibawaan bahasa itu harus di pertahankan.

ke tiga: Usah peduli orang kata. Bina prinsip yang tersendiri. Maksudnya jika baik niat dan cara kita walau akhirnya usaha kita dibenci orang usah kita ambil tahu, pedulikan sahaja. Kita lihat sendiri sirah Rasulullah s.a.w yg mana baginda s.a.w adalah insan yang paling baik di muka bumi ini taoi masih dibenci dan dilempar dengan pelbagai tohmahan. Sedang kita hanya insan biasa. Anggap sahaja ini ujian bagi kita.

ke empat: Nak jadi penulis selain dari minat menulis penulis juga perlu minat membaca. Jadikan membaca sebagai budaya kita kerana cinta pada ilmu dan buku tidak merugikan kita malah menambah manfaat berlipat kali ganda.   

Ke lima: Letakkan semangat & keinginan yang tinggi untuk menulis. Jika hanya ingin tidak diusahakan tiada hasilnya juga. Bakat & kelebihan yg ALLAH anugerahkan kepada kita usah di persia-siakan manfaatnya.

Di bawah penulis masukkan beberapa gambar yang sempat di rakam semasa bengkel berlangsung.








No comments:

Post a Comment