Thursday 21 November 2013

Kisah di sebalik Nama Qalam Wardah Zinnirah




Al-Hamdulillah...malam ini ALLAH memberi kesempatan & ruang kepada penulis untuk melakar sesuatu yang bermanfaat buat diri sebelum mata terpejam, sama ada akan terjaga esok harinya atau meninggalkan dunia buat selama-lamanya.Perkongsian yang tidak seberapa dari makhluk ALLAH yang merasakan dirinya bertanggungjawab terhadap keberlangsungan dakwah Islam.

Setiap bait kata yang terungkap di sini adalah tidak lain tidak bukan hanya untuk mengingatkan diri betapa kerdilnya di hadapan ALLAH Yang Maha Kuasa. Moga perkongsian ini bisa membangkitkan rasa cinta diri & sahabat2 terhadap ALLAH.

Kisah disebalik nama Qalam Wardah Zinnirah...penulis telusuri sejak mulai mahu menyiapkan satu blog untuk tatapan peribadinya. Kenapa nama ini yang dipilih? Soalan yang selalu menerjah fikiran penulis saat ramai sahabat2 bertanya tentangnya. Qalam dalam bahasa yang bermaksud kata atau kalam yang memainkan peranan penting dlm hidup manusia, cumanya penulis tidak mampu menutur kalam yang berbisa seperti sahabat2 lain hanya kalam tulisan mampu digubah untuk keberlangsungan dakwah Islam

Ada apa dengan nama Wardah? Wardah sangat sinonim dengan muslimah yang bermaksud bunga mawar. Seindah bunga mawar seindah itu jugalah ciptaan ALLAH yang diberi nama wanita @ perempuan @ muslimah. Penulis sangat menyukai mawar & sering menganggap dirinya ibarat sekuntum bunga mawar yang harum mewangi di taman Firdausi. InsyaaALLAH...Berhati2 dengan mawar andai leka seketika luka yang menusuk tangan kita...Berhati2 dengan mawar andai tersalah pilih, busuklah harumannya. Jadilah mawar yang sentiasa menebar harum wangiannya, memberi kemudahan kepada semua.





Kisah Zinnirah pula, penulis sangat mengkagumiseorang serikandi Islam yang bernama Zinnirah yang hidup matinya kerana ALLAH sehingga sanggup meninggalkan keindahan dunia demi tertegaknya Islam. Subhanallah...kisah sang mujahidah Islam yang bertarung nyawa demi kebangkitan Islam. Kita pula bagaimana? Adakah masih di situasi yang selesa? Penulis mahu meletakkan matlamatnya menggapai syahid di jalan ALLAH walau saat itu ramai yang membencinya. Jom, kita hayati lirik nasyid Zinnirah dari UNIC

Hadirmu bersama kuntuman senyuman
Walau dirimu hamba tawanan
Kau jadi impian Firdausi
Kau jadi pingitan hiasan duniawi
Walau tak pernah melihatmu...Zinnirah

Matamu jadi taruhan
Gantian lara nilaian iman
Ayuh bersama kita susuri
Perjalanan derita ini
Terlindung sudah indahnya maya
Mata hatimu tetap menyala
Oh...Zinnirah
Kau umpama bintang di malam hari
Menerangi alam maya
& ditemani cahaya purnama
Selaut kasih kau hamparkan untuk Ilahi
Tiada sempadan & tiada bertepi

Menerangi alam maya
& diteman purnama
Cinta murni yg kau dambakan untuk Ilahi
Tiada sempadan & tiada bertepi

Oh...Zinnirah
Kau serikandi sunyi sendiri
Di medan ngeri & bersuara sepenuh berani
Kasih suci yg kau hulurkan untuk Ilahi
Menagih korban kasih abadi

Hadirmu bersama senyuman
Walau diri hamba tawanan
Kau jadi pedoman
Zinnirah
Kau gadis pilihan
Hiasan dunia
Penyeri di firdausi.

Ya ALLAH...penulis berharap moga hatinya sekuat Zinnirah. Ya ALLAH...penulis berharap moga dirinya bisa jadi muslimah solehah dambaan syurga. Bukan hanya dirinya menjadi seperti Zinnirah tapi penulis berharap moga sahabat2nya bisa mencontohi akhlak serikandi akhlak. 

Salam semulia kasih ALLAH pada insan yang bergelar hamba serta khalifahNya.






No comments:

Post a Comment