Saturday 20 December 2014

Kisah Kasih Di Teratak Bonda

Bismillahirrahmanirrahim...

Dengan nama ALLAH Yang Mah Pengasih Lagi Maha Penyayang...

Al-Hamdulillah dengan izinNya penulis masih bisa meneruskan penulisannya walaupun dihimpit kesedihan bakal meninggalkan kampung halaman keesokan harinya. Tambahan sekarang musim tengkujuh, penulis rasa berat sangat nak meninggalkan kampungnya untuk kali yang ke seratus mungkin. Dia memang suka bermusafir, suka juga menjelajah negeri orang cuma sedih bila mengingatkan terpaksa berpisah dengan keluarga untuk meneruskan kerjanya berkhidmat dalam mendidik anak bangsa. 

Keadaan banjir di kebanyakan jajahan negeri Kelantan semakin runcing, tambahan bilangan mangsa banjir semakin meningkat. Allahurabbi beratnya ujian & musibah dari Tuhan mengajar penulis untuk bersyukur dengan nikmat pemberian ALLAH. Al-Hamdulillah setakat ini kampungnya tidak dilanda banjir cuma sukar untuk bergerak ke mana-mana memandangkan tersekat dengan banjir. Ya ALLAH...moga Engkau memberi kekuatan kepada semua mangsa banjir. Hanya doa & hadiah al-Fatihah mampu dilakukan oleh penulis setiap kali mendengar berita tentang mangsa banjir di Kelantan ini. ALLAH sayang kita sebab tu ALLAH uji. Bukan nak kata penulis tak berusaha membantu, tapi itu sahaja yang dia mampu mengikut kemampuannya setakat ini. Ya ada hikmah disebalik musibah banjir ini. ALLAH nak kita sentiasa ingat padaNya, ALLAH nak kita lebih dekat padaNya, ALLAH nak kita mengerti setiap ujian yang tiba bukan untuk membebankan kita tetapi untuk menjadikan kita lebih sabar & menambah pahala yang ada.

Memang benar, bercakap itu senang...macam mana jika penulis sendiri menghadapi situasi banjir ini? Bagaimana jika penulis sendiri melihat kemusnahan yang dihadapinya jika banjir yang melanda kampungnya? Hujan adalah rahmat dari ALLAH. Usah kita sesekali mempertikai kerja ALLAH. Apa yang perlu kita buat adalah jadilah hambaNya yang redha & syukur.

Kisah kasih di teratak bonda, bicara hati penulis untuk hari ini. Entah kenapa terdetik mahu berbicara tentang hal ini. Ya, mungkin sebab esok dah tak berada di kampung lagi, berhijrah & terus bermusafir. Baru sebentar tadi penulis menghabiskan masa hari ini menghadiri majlis perkahwinan anak salah seorang kawan ayahnya di Pantai Sri Tujuh, Tumpat. Wah, dalam keadaan banjir pun kenduri masih dibuat di kawasan perairan pantai!






Gambar2 sekitar majlis perkahwinan...

Ini belum lagi tengok gambar2 yang sempat penulis rakam semasa perjalanan pulang ke rumah. Kebanyakan rumah kampung berdekatan telah ditenggelaman air separas betis. Banyak juga yang telah dipindahkan ke pusat pemindahan mangsa banjir. Baru kali ini penulis tengok banjir dengan mata kepalanya sendiri. Sepanjang 24 tahun hidupnya, dia tidak pernah menghadapi banjir apatah lagi nak buat rakit main air banjir. Jadi pengalaman itu hanya ada pada mangsa banjir. Pasti mereka setiap hari dirundum resah menghadapi ujian ini, tapi usah risau ALLAH sentiasa ada untuk menjadi tempat kita mengadu & memohon pertolongan.




Aktiviti terakhir yang boleh dilakukan bersama 'family' sebelum terbang ke negeri lain esok. Doakan moga musafir penulis dan sahabat kali ini mendapat redha ALLAH & sentiasa dilimpahi kasih sayangNya. Ameen. Doakan moga semuanya berjalan lancar. Macam biasa sebelum menamatkan penulisan ini izinkan penulis merekayasa sebuah puisi untuk tatapan semua.

Kisah Kasih Di Teratak Bonda

Al-Hamdulillah...
ALLAH memberi peluang ini kepadanya
Mengqada'kan segala macam impian keluarga
Sebelum dia melangkah pergi jauh di perantauan
Redha & syukur itu perlu digenggamnya 
Agar dia tidak tersungkur tanpa bantuan
Agar dia tidak terus bermimpi indah semata

Kisah kasih di teratak bonda
Penuh kenangan pahit manis bersama
Bukan mahu menunjuk rasa semata
Bahkan mahu dia ingat sentiasa
Di mana asal-usulnya
Pulang ke kampung jua
Usah dilupa pada keluarga
Banyak menabur jasa serta pengalaman berguna
Mengajar diri menjadi manusia
Mendidik diri menjadi muslimah dambaan syurga

Sukar sekali
Mengerti jiwa yang bergelumang rasa
Namun percayalah
ALLAH mengetahui segalanya
ALLAH mahu yang terbaik untuk hambaNya
Agar kisah kasih di teratak bonda
Menjadi pengajaran berharga
Buat diri penulis & pembaca semua

Kisah ini
Tersemat kemas di hati
Bakal disulam
Menjadi kisah abadi nyata untuk diingati
Buat generasinya nanti

No comments:

Post a Comment