Tuesday 29 October 2013

Sang Pencinta Ilmu 2 ^__^

Salam seluas lautan cinta kepada ALLAH...

Bicara tentang ilmu, penulis suka berkongsi sesuatu yang telah dikongsikan oleh ustaz2 yang pernah didengar ceramah dan bait kata indahnya. Orang yang hebat memberi ilmu pasti hebat membacakan? Penulis pernah menghadiri satu ceramah yang betul2 memberi kesan dan peringatan kepada penulis. Bila bicara, bicaranya terus sampai pada sang pendengar. Itulah kuasa kata2.

Seorang pendakwah atau naqib/ah pasti seorang yang banyak berzikir mengingati ALLAH dengan meletakkan dirinya dalam keadaan istiqamah menyampaikan Islam terhadap dirinya dan masyarakat. Kita tidak hanya terikat dengan ilmu di dalam kuliah tetapi juga ilmu disebalik pembacaan buku2 agama seperti membaca kisah Salafus Soleh. Ya...baru penulis akui bahawa membaca sangat penting dalam memastikan kita punya ilmu utk disampaikan kepada umum.

Diselitkan juga kisah salah seorang sahabat Nabi Muhammad s.a.w bernama, Ka'ab bin Malik yang tidak mengikuti Perang Tabuk. Di bawah penulis senaraikan antara link blog2 yang memaparkan kisah Ka'ab bin Malik ini.

http://blogtokwan.blogspot.com/2011/07/kisah-kaab-bin-malik-contoh-teladan.html

http://penasipenuntut.blogspot.com/2013/04/bismillah.html

http://embuntarbiyah.wordpress.com/2007/07/13/kisah-ka%E2%80%99ab-bin-malik-dalam-perang-tabuk/


Surah at-Taubah banyak menceritakan kisah mengenai Ka'ab bin Malik yang tidak mengikuti perang Tabuk dan akhirnya mendapat keampunan ALLAH selepas Ka'ab bin Malik bertaubat dgn sebenar-benar taubat. Ini didikan para sahabat baginda s.a.w pada zaman dahulu berbanding diri kita yang masih punya banyak kelemahan dan alasan untuk berjuang di medanNya. 

Berjuang di medanNya bukan bermaksud kita hanya mengangkat senjata memerangi musuh Islam tetapi juga berjuang mempertahankan Islam dengan menyebarkan keindahan Islam pada semua orang. Jangan pula kita syok sendiri, nak kita je baik oarang lain? Umat Islam seharusnya tahu & istiqamah di jalan ALLAH ini. Bukan hanya kita menunding jari menyalahkan orang lain saat Islam tidak dipeduli di muka bumi ini.






No comments:

Post a Comment