Saturday 5 October 2013

Belajar Kerana ALLAH ^_^

SubhanALLAH...Walhamdulillah..

Semalam belajar subjek fonetik & dialek arab bersama2 rakan sekuliah. Ada guru sementara yang menggantikan pensyarah kami yang sedang sakit & dirawat di hospital. Subhanallah...subjek ini sangat menyeronokkan. Terima kasih kepada Ustazah Wahida kerana mengajarkan kami memahani subjek ini. 


Syafakallah...buat Dr. Ahmad Pangidoan Mandily Ketua Program Bahasa Arab & Komunikasi. Moga ALLAH permudahkan segala urusan Dr. Ahmad.


FONETIK & DIALEK ARAB...mestilah dalam bahasa Arab kan! Ustazah cerita banyak perkara yang membuka minda dan hati kami untuk berfikir tentang kejadian kami sebagai manusia & bertambah bertuah kami adalah pelajar Muslim. Ha...ni nak ceriter balik apa yang ustazah kami bagitau pasal subjek ni.


1) Kita perlu bersyukur dengan nikmat pemberian ALLAH terhadap kita terutamanya nikmat pernafasan & pertuturan. Cuba bayangkan jika kita selsema & batuk @ demam sudah tentu kita tidak sihat & rasa kurang selesakan? Tepuk dada tanya hati kita. Jadilah hamba ALLAH yang sentiasa mensyukuri nikmatNya. 


2) Bila belajar subjek ni, kita dapat memikirkan kebesaran ALLAH yang Maha Kuasa. Jadi, mulakan langkah menjadi muslim + mutqin + muhsin = mukmin yang berjaya dunia & akhirat.


3) Bila kita belajar & menjadi penuntut ilmu kita tidak lari dari membaca & menulis. Ini terbukti melalui surah yang diturunkan ALLAH kepada Nabi Muhammad s.a.w iaitu surah Qalam & surah Al-'Alaq. Tadabbur sursh2 tersebut sebelum bergelar pelajar muslim yang cemerlang.


4) Subjek ni mendekatkan diri kita kepada bahasa Al-Quran iaitu bahasa syurga. Tambahkan rasa cinta kita kepada bahasa Arab biarpun kita bukan berbangsa Arab. Di sini kita belajar tajwid, makhraj huruf lahjah 'arabiyyah, tempat bunyi sesuatu huruf di keluarkan, keindahan bahasa Arab yang tiada pada bahasa lain & banyak lagi.


Ha...kat bawah ni ada gambar bukunya yer. Penulis sekadar mahu berkongsi dengan semua peri pentingnya kita memahami dan mencintai bahasa Arab. Pengalaman belajar bahasa Arab dalam bidang bahasa Arab & Komunikasi cukup manis untuk dikongsi bersama2 sahabat...



ILMU YANG SEDIKIT DIKONGSI BIAR JADI BUKIT DI AKHIRAT NANTI :-)


No comments:

Post a Comment