Sunday 21 June 2015

4 Ramadhan 1436H Ceritera Cinta Ramadhan

Bismillahirrahmanirrahim...

Dengan nama ALLAH Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang...

Al-Hamdulillah...umur penulis masih panjang untuk meneruskan penulisan blog ini...umur sahabat juga masih panjang untuk meluang masa mengejar cinta ALLAH. Umur kalian juga masih panjang sehingga masih mampu meluang masa & mata untuk membaca catatan penulis kali ini. Masih punya waktu untuk terus istiqamah mendekatkan diri kepada ALLAH Yang Maha Penyayang. Masih punya kesempatan untuk memohon keampunan kepada ALLAH. Al-Hamdulillah Ya ALLAH kerana dengan adanya iman & Islam di dada kami terpahat kemas di qalbu, kami bisa memandu diri agar tidak tergelincir dari jalan kebenaranMu. Ingat ALLAH sentiasa duhai diri yang lemah.

Al-Hamdulillah Ramadhan tahun ini sangat istimewa buat penulis. Bertuah & sangat bertuah Maha Hebat rancangan qada' & qadarNya. Tahun ini Ramadhannya biarpun sekali lagi berjauhan dengan keluarga rupanya ALLAH sentiasa menyayanginya dengan amanah muaddibah & rumah ALLAH yang berhampiran dengan tempat dia menunaikan amanah sebagai muaddibah. Al-Hamdulillah..mujahadah melangkah ke rumah ALLAH adalah mujahadah yang sangat manis untuk diabadikan dalam Ramadhan tahun ini. Andai Ramadhan 1436H adalah Ramadhan terakhir baginya, sungguh dia bahagia & mampu tersenyum walau seketika.  Al-Hamdulillah...Ya Rabb

Rumah ALLAH sentiasa menjadi tempat suka dukanya dalam mengharungi kehidupan jauh di perantauan. Ya, kehadirannya di rumah ALLAH sungguh mengingatkannya betapa ALLAH sangat menyayanginya. Bayangnya semua muslimin & muslimat tidak ambil kisah siapa pun dia di mata manusia, bila melangkahkan kaki ke rumah ALLAH & menghadirkan diri di sisiNya automatik terus menerus melakukan ibadah. Masing-masing sibuk mengejar manisnya beribadah pada ALLAH dalam rumahNya terutama ketika bulan Ramadhan. Langsung tidak memikirkan kesibukan dunia.

Perbezaan ketara, bila tiba bulan Ramadhan sahaja semua masjid dipenuhi umat Islam. Meriah sekali tidak sama ketika sebelum & selepas Ramadhan masjid di tinggal sepi. Sungguh rumah ALLAH ini banyak mengajar penulis menjadi dirinya. Satu tips mudah, andai kalian merasakan diri sangat serabut, keluh kesah, tidak tenang dengan kehidupan sekarang...cuba kalian ambil wudhuk & bergegas ke rumah ALLAH. Mendirikan solat sunat tahiyyatul masjid, beriktikaf & merenung diri. Sungguh ketenangan akan membaluti diri kita. Mudah-mudahan ada jalan keluar bagi setiap masalah yang kita hadapi. Mudah-mudahan ALLAH sentiasa memandu hati kita dekat dengan hidayahNya.

Al-Hamdulillah Ya ALLAH Engkau telah mengurniakan nikmat masa untuk penulis & sahabat-sahabat terus istiqamah mendekatiMu. Bukan nak cerita betapa baiknya penulis sebab dia pun manusia biasa yang tak dapat lari dari turut melakukan kesilapan & dosa. Penulis juga tidak sempurna tapi kenapa sering bercerita tentang kebaikan & ingat ALLAH? Ya sebab dia muslimah beragama Islam membawa mesej Islam daripada dirinya bermula zahirnya & penulisan yang dia sampaikan dalam blog & FB. Dia hanya mahu mendekatkan dirinya dengan kebaikan agar dia bisa menggenggam husnul khatimah (pengakhiran yang baik) dalam kehidupannya. Dia hanya mahu manusia lain turut merasai manisnya berada dalam lingkungan agama Islam, semuanya kerana ALLAH, insyaALLAH semuanya baik. Ya sebab manusia hakikatnya tak sempurna. Nak sempurna? tunggu bila kita sudah berjaya hidup di syurga akhirat kelak. 

Bila bicara tentang Ramadhan teringat penulis pada keluarga tercinta di kampung. Bumi serambi Makkah sentiasa dilimpahi nikmat iman & Islam. Madrasah Madinah sedang berlangsung sempena Ramadhan ini. Teringat juga penulis pada masakan mama yang sangat sedap di dunia, tiada mampu menandingi masakan mama. Teringat juga suara rengekan si bongsu nak berbuka puasa awal sebab tidak tahan lapar. Teringat juga penulis pada suara merdu ayah asyik mengalunkan ayat suci al-Quran.




Ramadhan Bulan Berkat

Album : 
Munsyid : HIJJAZ
http://liriknasyid.com




*Bulan Ramadhan bulan yg berkat
Bulan rahmat dan bulan utama
Pahala digandakan, doa diterima
Bulan Lailatul Qadar yg istimewa

Isilah bulan ini, banyakkan amalan
Beribadah malam, siang berpuasa
Banyakkanlah sedekah jgn dikira
Moga ia menjadi penebus dosa
Membaca Al-Quran jgn dilupakan
Zikir dan Tasbih elok disertakan
Meriahkan Ramadhan dgn bermacam cara
Agar Ramadhan tidak sia-sia...

ulang *

Hindarkanlah dosa di setiap anggota
Kalau boleh dosa hati jua
Kerna dosa itu merosakkan pahala
Agar kita tidak mensiakan Ramadhan
Isilah Ramadhan dgn sebaiknya
Kerna ia datang setahun sekali
Tahun hadapan belum tentu jumpa
Kerna kita mati bila-bila masa

Pengirim : ierah[prOtectOr].!

--------------------------------------------------------------------------------
Dapatkan lirik-lirik nasyid di http://www.liriknasyid.com
eXpresi PENYEGARAN diri

No comments:

Post a Comment