Tuesday 30 June 2015

13 Ramadhan 1436H Sanah Helwah Ukhti Sayang ^__^

Bismillahirrahmanirrahim...

Dengan nama ALLAH Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang...

Al-Hamdulillah dengan nama ALLAH penulis memulakan penulisan setelah berhari meninggalkan blog ini sepi tanpa kata  bicara dari hati. Rupanya dah 13 Ramadhan 1436, tiga belas hari Ramadhan melambai pergi, tiga belas hari juga penulis menikmati Ramadhan di perantauan. Menjadi perindu tegar, menjadi insan yang luar biasa kerana keadaan & situasi yang terkadang memaksa, menjadi insan yang sangat dekat dengan hambaNya & terkadang dia hanyut di landa badai bergelora. Al-Hamdulillah...iman & Islam sentiasa menyinari hati & qalbunya. Biar apa pun terjadi, dia sentiasa bermohon moga ALLAH memelihara imannya tak dilupa iman insan-insan yang disayanginya kerna ALLAH.

 Tanggal 1 Julai 1993, penantian dua tahun berakhir setelah lahirnya seorang bayi perempuan yang comel menjadi teman setia buat puteri sulung ini. Di beri nama mirip kakaknya, Farah tetapi Farah Mimi bt Yaakob, benar mengubah si kakak menjadi lebih dewasa dengan kehadiran adik pertamanya. Satu-satunya adik perempuan kandung yang penulis ada benar mewarnai kehidupannya sebagai kakak. Kami dikatakan kembar, walau ke mana kami pergi berdua, ada sahaja yang tidak dapat membezakan kami. Itu yang buat penulis suka ^__^. Yang pasti kami berbeza cuma lahir dari darah daging yang sama. Kami tetap adik beradik walau kami sering bertengkar, sering bergaduh & marah kami saling mendiamkan diri.

Ya, dia satu-satunya adik perempuan kandung penulis. Baik nakal dia tetap adik penulis. Garang manja dia tetap adikku. Biar penulis punya 'ramai adik', dia adik yang sampai syurga penulis menghargainya. Dia membesar dengan baik seiring dengan pembesaran & pertumbuhan kakaknya. Andai kami bersama, sering dilihat menyarung baju yang sama, pasti kami dipanggil kembar. Dia pendiam tapi baik hati. Bila disuruh ada sahaja mulutnya berbunyi, tapi dia buat je apa yang disuruh. Sama juga bila ada barang yang nak dipinjam darinya, ada sahaja bebelan yang keluar dari mulutnya tetapi dia tetap memberi pinjam. Dia kakak yang ditakuti oleh adik-adiknya. Garangnya mewarisi kegarangan & ketegasan ayah. Sekali dia marah semua kecut perut. Usah risau marahnya menambah seri hubungan kami adik beradik. 

Dia adik yang sangat bagus. Al-Hamdulillah, penulis beruntung punya adik sepertinya. Pandai berdikari, pandai memasak, bijak menyesuaikan diri dengan keluarga, diam dia ada makna, bising dia ada suka, marah dia ada hikmah, tawa dia ada kenangan indah, tangis dia ada duka disebalik wajah. Terima kasih Ya ALLAH kerana telah mengurniakan penulis seorang adik perempuan yang sangat baik. Dia bijak menjaga dirinya. Engkau peliharalah iman yang ada di dadanya, jadikanlah dia bidadari di syurgaMu dicemburui ramai bidadariMu.

Dia sekarang menjadi gadis muslimah membesar dengan baik seiring didikan agama yang diberikan oleh mama & ayah. Tanggal 1 Julai 2015 genap 22 tahun umurnya. Sudah tahun 3 di Universiti Sains Islam Malaysia. Bakal menamatkan pengajiannya 2016 @ 2017 nanti. Dah besar rupanya adikku ini. Meniti alam remajanya yang indah aktif di dunia dakwah sekolah menengah, hinggalah kini dia di universiti. Berkongsi tempat yang sama dengan kakaknya di perantauan memungkinkan rasa rindu bernanah di hati. 

Ya rindu kampung halaman. Baru sebentar tadi penulis menghantar adik perempuannya ini balik ke kampung halaman negeri Serambi Makkah. Dia lebih awal balik kampung selesai peperiksaan akhirnya untuk semester ini. Sanah helwah Mimi, moga ALLAH sentiasa merahmati kehidupan dunia & akhirat Mimi. Doa penulis sebagai kakak takkan pernah putus untuk satu-satunya adik perempuannya ini. Doa moga kehidupannya sentiasa dilimpahi kasih sayang ALLAH, doa moga segala permohonan & doa Mimi diterima ALLAH sebaiknya. Doa moga Mimi menjadi muslimah yang dicemburui bidadari-bidadari syurga kerana kebaikan & kesolehannya. Sungguh dia adik yang sangat baik, penulis tak pernah risau tentangnya kerana dia pandai membawa dirinya sendiri.

Dedikasi cinta ini khas untuk adik perempuan penulis yang dicintai kerana ALLAH. Blog ini terkadang dihias indah dengan ceritera cinta penulis abadikan buat insan-insan yang disayanginya dengan ucapan ulang tahun kelahiran mereka. Sungguh menghargai mereka dengan cara ini lebih baik & bakal dibaca generasinya nanti. Bagaimana penulis menyantuni insan-insan yang disayanginya kerana ALLAH? Bagaimana dia menghargai kewujudan manusia-manusia yang mewarna-warnikan kanvas kehidupannya sebagai muslimah? Penulis sayang Mimi kerana ALLAH.


Rupanya, adik perempuan penulis berkongsi tarikh yang sama dengan sahabat muaddibah penulis. Tanggal 1 Julai 1990 lahirlah bayi comel perempuan yang diberi nama Nor Hafiza bt Mohd Yusuf. Tanggal 1 Julai 2015, genaplah umurnya 25 tahun hidup di dunia ini. Hafiza selamat ulang tahun kelahiran ke-25 yer. Awak kongsi tarikh dengan adik kita, sebab tu kita ingat. InsyaALLAH ingat sampai bila-bila walaupon kita tak abis ta'aruf lagi.

Sahabat muaddibah ini baru sahaja dikenali penulis tahun ini. Seorang muaddibah yang sangat dedikasi & digeruni anak muridnya kerana ketegasannya dalam menjadi pendidik. Mendalami ilmu pendidikan selama bertahun di universiti, menjadikan dia alah bisa tegal biasa dengan karenah anak-anak muridnya. Dia juga disayangi semua murid. Selamat Hari Lahir ke-25 yer Hafiza. Penulis sayang awak kerana ALLAH. 




No comments:

Post a Comment