Saturday, 20 June 2015

3 Ramadhan 1436H Memori Cinta Sahabat 2

Bismillahirrahmanirrahim...

Dengan nama ALLAH Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang...

Al-Hamdulillah...Ya ALLAH syukur padaMu. Kesempatan berada dalam madrasah tarbiyyah Ramadhan kali ini yang mungkin menjadi detik terakhir menyambut Ramadhan seperti sekarang sungguh mengharukan. Al-Hamdulillah, sahabat-sahabat kita dihiasi dengn iman & Islam. Pegangan teguh pada ALLAH yang menjadikan kita muslimin & muslimah yang indah bukan hanya pada pandangan ALLAH, juga pandangan manusia. Memang fitrahnya manusia ingin hidup dalam kebaikan & fitrah manusia hidup bertuhan. Walau ke mana pun dia pergi, akhirnya dia mencari Tuhan (ALLAH) sebagai tempat bergantungnya.

ALLAH memberi kita ujian untuk kita sentiasa mengingatiNya. ALLAH menimpakan berbagai masalah kepada kita bukan bermakna ALLAH benci kepada kita, tetapi itu tanda ALLAH sangat menyayangi kita. Ingatlah duhai diri & sahabat sekalian hidup kita di dunia ini hanya sementara, akhirat jua abadi selamanya. Bukan dunia yang kita cari, tetapi akhirat yang cemerlang itu yang kita nak genggam. 

Memori cinta sahabat 2 menyambung kisah memori cinta sahabat 1 yang didedikasikan khusus untuk Siti Zawiroh bt Daud & pasangannya, Hazim. Al-Hamdulillah, penulis berkesempatan untuk menziarahi negeri Kedah Jelapang padi untuk kali ke-3 memenuhi jemputan majlis pernikahan Puan Siti Zawiroh bt Daud. Alhamdulillah penulis sempat menyaksikan sendiri saat lafaz sakinah sahabatnya. Sebak melihat wajah si ayah melepaskan pergi puterinya pada menantunya. Begitulah agaknya nanti perasaan ayah penulis saat melafaz akad untuk puteri sulongnya nanti. Ops...maaf kat sini bukan nak cerita tentang penulis yer.

Jom tengok video ni! Hadiah istimewa buat Wiraku sempena majlis pernikahannya. Alhamdulillah usai sudah misi penulis melihat sahabat baiknya naik pelamin. Tak tau nak bagi hadiah apa kat wira, jadi malam terakhir di kedah penulis bersengkang mata siapkan video ni untuk Wira. Penulis suka panggil dia Wira, sebab dia antara sahabat yang dianggap wira oleh penulis. Dia ada saat penulis gembira, dia ada saat penulis berduka, dia ada saat penulis dirundum masalah, dia sentiasa ada untuk mengingatkan penulis pada ALLAH Yang Maha Penyayang, dia ada saat penulis tengah semangat belajaq, dia ada masa penulis rasa betul-betul tak tau nak buat apa. Dia datang membawa seribu ketenangan dalam persahabatan. Al-Hamdulillah...terima kasih Ya ALLAH Engkau telah kurniakan anugerah punya sahabat sebaik Siti Zawiroh bt Daud.



video

Pesanan ikhlas buat sahabat yang sudah 5 tahun kita berkenalan, Puan Siti Zawiroh...jaga diri baik-baik tau. Akak tak risau dah, hang dah ada suami yang sentiasa menjaga & mencurah kasih sayang padamu...juga paling penting sekali hang sentiasa ada ALLAH yang menyayangi hang & suami selalu. Alhamdulillah bahagia dalam tangisan saat akak melihat hang tersenyum usai lafaz akad nikah. Pernikahan yang meriah dilimpahi kasih sayang ALLAH. Bawalah bahtera pernikahan kalian dengan hiasan sakinah, mawaddah & rahmah. Usah risau, kalian sentiasa dalam doa penulis. Akak doakan yang terbaik untuk hang sekeluarga, Wira. Sejujrnya akak puas hati...al-Hamdulillah sangat dapat menjadi tetemau hang di Kedah bertarikh 5 Jun 2015. Tarikh sah hang bergelar seorang Isteri memikul amanah baru sebagai bakal ibu, anak kepada ibu & bapa mertua. 

Tiada kata yang mampu dilafazkan buat hang, cuma video ini tanda ingatan akak pada hang. Tiada hadiah mampu menggantikan kurniaan ALLAH (hang) pada akak. Video ini cuma secebis kenangan kita bersama sebagai sahabat. Indah andai persahabatan ini dimulai dengan bismillah. Buat suami Wira, En, Hazim...jaga sahabat merangkap adik penulis ini sebaiknya. Saling melengkapi & memahami antara kalian moga baitul muslim yang di bina oleh kalian ini berkekalan hingga ke syurga. Ameen.

Terima kasih tak terhingga buat Wira sekeluarga yang melayan penulis sepanjang keberadaannya di Alor Setar, Kedah terutamanya buat mak & ayah Wira serta sepupu Wira Siti Hajar Ahmad. Mengenali kalian sungguh menambah cinta penulis pada Kedah. orangnya baik-baik...sawah padinya indah terbentang saujana memandang. Moga ikatan ukhuwwah kita mekar sentiasa hingga ke syurga ameen.

Siiru 'alaa barakatillah...

No comments:

Post a Comment