Sunday 7 July 2013

Pena Pengalaman QalamWardahZinnirah ^_^

Saat Diri di Uji...ALLAH yang Kami Cari

Ya ALLAH...berikanlah kakuatan kepada hatiku saat aku merasakan seluruh jiwaku remuk dihentam ujian yang mendatang. Ya ALLAH...tenangkanlah hatiku, pujuklah jiwaku untuk redha menerima jentikan kasih sayangMu. Diriku tidak bersendiri di dunia ini kerana ku ada TUHAN yang sentiasa memerhati. Usah Engkau biarkan kepalaku berat memikir hikmah dari ujian ini, biarkan sahaja dia tenang melalui harinya dengan Engkau di sisi.

Ya ALLAH...Engkau Maha Mengetahui setiap apa yang terselit dalam sanubari hambaMu yang dahagakan cintaMu. Ya ALLAH...Engkau Maha Menenangkan hambaMu. Berikan diriku sedikit waktu untuk memahami setiap perancangan rapiMu terhadap kehidupanku. Andai saat ini Engkau menguji diriku  kerana mahu melihat ku menjadi hambaMu yana paling dekat denganMu...diriku redha Ya ALLAH.

Sudahku bilang pada hati, separuh hatiku ku letak di surau. Rumah ALLAH yang sangat menenangkan jiwa dan melapangkan dada. Masuk sahaja rumahMu dan menjadi tetamuMu diriku seakan dibuai ketenangan. Tiada seorang pun yang mampu menyekat hubunganku denganMu...ya TUHAN. Tambahan kehadiran bidadari-bidadari tetamu ALLAH mendamaikan fikiranku yang kusut. Hanya padaMu kami memohon perlindungan dan ketenangan.

Di surau inilah diriku belajar mengawal keresahan jiwa, diriku belajar mengenal persahabatan suci didasari kerana ALLAH, diriku belajar menambah ilmu pengetahuan dan makanan rohani, diriku belajar hubungan dengan ALLAH saling berkait dengan hubungan dengan manusia. Tak kurang diriku belajar memuhasabah diri menjadi insan yang hanya mencari pandangan ALLAH.



Jiwa manusia tak pernah serik dicucuk sang syaitan dan nafsu. Namun diriku tetap mahu ke surau mencari cahaya dalam gelap pekat malam. Mencari cahaya yang bisa menenangkan jiwa. Mendidik diri menjadi hamba ALLAH yang redha dengan aturan kehidupannya.


Jom, saksikan kenangan indah bergelar bidadari-bidadari tetamu ALLAH di surau kolej kediaman penulis bersama-sama sahabat biarpun berbeza umur! 



  
Salam Ramadhan Kareem buat adik2 tamhidi yang disayangi kerana ALLAH.
Moga kita bisa menjalankan ibadah puasa ini dengan baik
walau tanpa keluarga di sisi.

No comments:

Post a Comment