Monday 8 July 2013

Bila Rindu Bertamu

Ucapan Tersekat belum Terungkap

Esok 1 Ramadhan 1434H. Detik penulis menyambut puasa bersama-sama adik-adik tamhidi yang masih menginap di kolej kediaman kami. Biarpun sambutannya sederhana tapi kami masih bersyukur di kurnia peluang oleh ALLAH untuk menikmati Bulan Ramadhan.


Sedihnya Ramadhan tahun ini penulis tidak dapat berpuasa bersama-sama ibu, ayah dan adik2 di kampung halaman. Rasa rindu sangat menghentam hati penulis. Rindu pada gelagat nakal adik-adik di rumah yang suka menolong bila ibu nak menyediakan masakan untuk berbuka puasa...rindu pada wajah suci ibu yang asyik memasak untuk kami sekeluarga...rindu pada gelagat adik2 yang kepenatan bila bermain di bulan Ramadhan.



Adik2 lelaki kesayangan penulis.


Penulis paling rindu pada wajah tenang sang ayah mengalunkan ayat Al-Quran hampir setiap masa. Suara ayah sangat merdu menjemput ketenangan di hati kami anak-anaknya. Terkadang ayah mengajak kami bertadarus bersama-sama. Ayah adalah anugerah terbaik yang ALLAH kurniakan pada penulis. Sungguh manis kenangan itu.


Tambahan, Ramadhan telah menghampir, jadi rindu itu makin bertambah dan bertambah. Tak salah kan rindu pada ibu ayah? Adik2 kat rumah dah memanggil kakak pulang, tapi hati penulis kena kuat dan ini dinamakan pengorbanan. 


Bila fikiran melayang memikirkan ibu ayah di kampung, penulis cuba mencari masa menelefon si ibu. Suara tenang sang ibu menyambut gegendang telinga anak. Luluh segala duka si anak. Dia berbicara dengan ibu...kisah perjalanan harian sebagai pelajar...disibukkan dengan jadual kuliah yang tersusun. Ibu mendengar penuh minat sambil sesekali menyampuk, "Memang itulah adat belajar. Belajar bukan mudah...usaha yang penting. Anak ibu mesti kuat..belajar baik2. InsyaALLAH."


Ucapan rindu dan sayang sukar untuk penulis ungkapkan pada ibu dan ayah. Hanya hati dan perbuatan yang menunjukkan penulis menyayangi ibu dan ayah. Penulis cukup takut suatu saat penulis tak bisa mengucap kata itu lagi. Doa dan doa menjadi pengikat kasih sayang kami terhadap ibu dan ayah. Penulis sangat berharap suatu saat penulis mampu dan diberi kekuatan untuk menutur kata cinta dan sayangnya penulis pada ibu dan ayah dengan membisikkan pada mereka "Puteri sulung kalian sangat menyayangi mama & ayah keran ALLAH."


Salam Ramadhan kareem khusus buat mama & ayah...insyaALLAH nanti kita bersahur & berbuka sekali. Tak lupa buat adik2 di rumah...jangan nakal2 tau...selalu lah tolong mama.

Sayang kalian kerana ALLAH.


Mama & ayah tercinta.

Tak lupa salam Ramadhan kareem buat abang, kakak, & adik perempuan tersayang.





Teristimewa buat Damia anak saudara penulis yang baru lahir ke dunia...salam Ramadhan.




No comments:

Post a Comment