Friday 5 September 2014

Zhu ni sheng re kuai le Chik ^__^

Bismillahirrahmanirrahim...

Dengan nama ALLAH Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang...

Wah lama benar blog ini sunyi dari kalam Wardah Zinnirah! tiba masa untuk kembali aktif selepas hampir seminggu senyap tanpa berita. Kesibukan melanda diri penulis memandang dia sudah bergelar seorang muaddibah sekarang ini. Al-Hamdulillah, akhirnya penulis berpeluang mencoret sesuatu dalam blognya. Sikit pun jadilah daripada terus sunyi.

Al-Hamdulillah, suasana tempat kerja menenangkan penulis walaupun kadang-kadang kesabarannya tercabar dengan karenah yang pelbagai ragam yang ditunjukkan oleh anak-anak didiknya. 12 orang anak dua belas macam ragam. paling bersyukur bila dapat tengok anak-anaknya riang bermain bersama-sama kawannya. Paling sejuk mata memandang saat melihat satu persatu wajah suci anak-anak ini yang tiada tercalit walau satu dosa & titik hitam di dada mereka ketika mendirikan solat jemaah. Sungguh pengalaman ini sangat berharga bagi penulis. Manisnya pengalaman ini tak dapat diulang kembali untuk masa akan datang.

Biarpun penulis terpaksa membuat keputusan dalam membuat pilihan kerjaya, dia kena telan ujian & mehnah ini. Cuba mengkoreksi dirinya yang dia hanya insan & hamba ALLAH, tidak pantas untuk mengharap segala impian terlaksana. Hanya ALLAH Yang Maha Tahu apa yang tersirat & tersurat di hatinya. Harapan penulis moga ada sekelumit redha & ikhlas dalam lubuk hati paling dalam baginya & sahabat dunia akhiratnya. Mungkin ini pilihan yang terbaik & hikmah yang hebat di sisi ALLAH. ALLAH tidak sesekali membebani hambaNya.

Erm, malam ini sebenarnya penulis nak buat ucapan 'Zhu ni sheng re kuai le'. Tanggal 5 September 1995 lahirnya seorang bayi lelaki sulung dalam keluarga kami. Menambah seri keluarga kami dengan kehadiran adik lelaki. Bayi comel yang seingat penulis lahir tidak cukup berat ini membesar dengan baik depan mata penulis. Al-Hamdulillah berkat didikan mama & ayah. Penulis dah lupa macam mana mukanya waktu kecil, tetapi penulis tak pernah lupa pada wajah si adik lelaki pertamanya bila dia meningkat remaja. 

Dia diberi nama yang cukup indah, Asraf Wajdi Yaakob secomel & seindah tuannya. Dia membesar di sekolah rendah seperti kanak-kanak lain tetapi zaman kanak-kanaknya di kawal ketat oleh ayah. Yalah, semasa kawan-kawan seusianya sibuk bermain permainan kampung seperti main guli, layang-layang, memburu burung, panjat pokok, teng teng, tuju kasut, terompah gajah, batu selambut & sebagainya pada waktu petang, dia perlu membaca al-Quran. 

Ayahlah yang sibuk mendidik anak lelakinya daripada hanya mengenal alif, ba, ta hinggalah dah khatam al-Quran. Sungguh perjuangan mendidik anak itu sangat butuh kepada pengorbanan. Biar orang kata ayah terlalu kawal anak, ayah sangat tegas & garang dengan anak-anak. Asal dia tahu yang terbaik untuk anaknya. Ayah tidak pernah manjakan kami, apa yang adik-adik nak ada ketikanya tak dapat. Teringat masa kecik2 dulu kami adik-beradik suka sangat bergaduh. Asal gaduh mesti perang, tapi sekali dengar suara ayah berdehem terus diam tanpa kata. Hilang macam tu je pergaduhan besar kami. Apa yang penting kasih sayang ayah tak pernah padam untuk anak-anaknya. 

Asraf Wajdi kami panggil dengan nama Chik. Gelaran yang melekat sejak dia kecil. Terus hilang nama Asraf Wajdi dalam keluarga. Sekarang dia dah berumur 19 tahun. Cepat benar masa berlalu, sekarang adik dah lebih tinggi dari kakak. Lebih berisi & matang daripada kakaknya. Namun satu je yang tak pernah berubah pada diri Chik adalah dia seorang yang kelakar. Ada sahaja modal 'lawyer buruknya' bila bersama-sama dengan keluarga. Dia pun suka bantu & tolong adik beradik lain. 

Ya sifat kematangan & kebertanggungjawabannya terserlah kini memandangkan dia dah meningkat remaja. Moga tempoh tiga tahun dia belajar di sekolah menengah agama arab terus memberi aura kebaikan kepadanya. Melimpahkan rahmat & kasih sayang ALLAH padanya. Dia adik yang penulis sayang kerana ALLAH. Bukan bermakna adik-adik lain penulis tak sayang, tetapi sikapnya sentiasa memeriahkan susana keluarga kami. Andai dia marah, wah, agaknya satu rumah suram & mendung. Bila adik-adik bergaduh, Chiklah antara pelerainya. Sikap penyayangnya pada kanak-kanak juga terserlah bila dia bersama-sama dengan anak-anak saudaranya. 

Chik, tiada hadiah yang mampu Kak Yong berikan untuk adik tersayang. Hanya hadiah al-Fatihah sentiasa Kak Yong kirimkan buatmu adik moga Chik sentiasa di bawah hidayah & kasih sayang ALLAH. Sungguh Kak Yong merindui seorang insan bernama Asraf Wajdi bin Yaakob. Moga Chik bisa menghabiskan saki-baki pengajian dengan cemerlang. Kak Yong hanya mampu kirimkan doa yang terbaik dari jauh.

Oklah, mata dah mengantuk, badan pun minta rehat. Sebelum terlupa selamat hari ulang tahun kelahiran yang ke-19 kepada Asraf Wajdi Yaakob. Hadiah teristimewa buat insan yang disayangi penulis kerana ALLAH. Jom kita tengok gambar-gambar Chik!

Penulis & Chik

Chik bersama anak saudara, Sara.

Chik bersama adik lelaki kami...

Chik bersama adik bongsu kami.

Chik (tengah) bersama adik-adik lelaki.

Gaya seorang lelaki...nak tunjuk macho 
mentang2 duk depan kamera.


Baiklah, setakat ini dahulu coretan penulis untuk hari ini. Siiru 'alaa barakatillah..

No comments:

Post a Comment