Tuesday 23 September 2014

Doa Seorang Kekasih


Bismillahirrahmanirrahim

Dengan nama ALLAH Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang...

Al-Hamdulillah...ALLAH sentiasa melimpahkan kasih sayang pada penulis. Walau terkadang dirasakan amanah melebihi 24 jam masa yang dia ada. Al-Hamdulillah, ALLAH memberi & menganugerahkan sebaik-baik nikmat pada penulis iaitu nikmat Islam & iman yang sangat berharga melebihi nilai isi dunia. Al-Hamdulillah juga kerana diberi peluang & kesempatan oleh ALLAH untuk memegang amanah sebagai muaddibah.

Muaddibah yang padanya punya banyak tugas & kerja. Bukan hanya mengajar serta mendidik anak, tetapi tugas muaddibah juga seperti 'guard', seperti ibu & ayah, janitor, & mestinya seperti pendidik. Banyak kerja yang kami lakukan dalam satu satu masa, tetapi langsung tidak pernah membebankan kami. Malah tugas muaddibah memberi pengalaman berharga kepada penulis. Ya, dengan banyaknya kerja yang kami kena lakukan maka banyaklah kemahiran secara tidak langsung yang kami belajar antara belajar menjadi suri rumah sebelum menjadi suri rumah dalam rumah tangga. Belajar memahami jiwa kanak-kanak sebelum bergelar seorang ibu. Paling penting belajar mendisiplinkan diri sendiri sebelum tiba masanya kita kena mendisiplinkan keluarga.

Duit & harta kita boleh cari tetapi pengalaman berharga seperti ini kita tak boleh beli di mana-mana kedai pun. Jadi, usahakan diri untuk memberi & terus memberi walau apa pun gelaran yang terpikul di pundak kita. Rasa bahagia menjalankan tanggungjawab & amanah akan menambah rasa manis dalam pengalaman kita. 

Tengah syok mengelamun tentang pengalaman sendiri & melihat wajah-wajah suci anak-anak yang sedang tidur pagi tadi , tiba-tiba terdengar nasyid bertajuk 'Doa seorang Kekasih-Inteam' berkumandang dalam 'note book'nya yang banyak berjasa. Jadi, layan jelah nasyid yang menjadi halwa telinga. Tak tahu nak 'share' apa kat dalam blog ini. Banyak je idea yang nak disumbangkan tetapi masa sangat mencemburui penulis. Jom hayati lirik di bawah! Maaf jika tak kena pada jiwa sahabat semua ya. 

Lirik Doa Seorang Kekasih - Inteam


Oh Tuhan, seandainya telah Kau catatkan
Dia milikku, tercipta untuk diriku
Satukanlah hatinya dengan hatiku
Titipkanlah kebahagiaan

Ya Allah, ku mohon
Apa yang telah Kau takdirkan
Ku harap dia adalah yang terbaik buatku
Kerana Engkau tahu segala isi hatiku
Pelihara daku dari kemurkaanMu

Ya Tuhanku, yang Maha Pemurah
Beri kekuatan jua harapan
Membina diri yang lesu tak bermaya
Semaikan setulus kasih di jiwa

Ku pasrah kepadaMu
Kurniakanlah aku
Pasangan yang beriman
Bisa menemani aku
Supaya ku dan dia
Dapat melayar bahtera
Ke muara cinta yang Engkau redhai

Ya Tuhanku, yang Maha Pengasih
Engkau sahaja pemeliharaku
Dengarkan rintihan hambaMu ini
Jangan Engkau biarkan ku sendiri

Agarku bisa bahagia
Walau tanpa bersamanya
Gantikanlah yang hilang
Tumbuhkan yang telah patah
Ku inginkan bahagia
Di dunia dan akhirat
PadaMu Tuhan ku mohon segala




Teruskan berdoa agar MENJADI yang terbaik & MENDAPAT yang terbaik. ALLAH dah tentukan yang terbaik untuk kita, tinggal lagi usah putus asa & terus berusaha. Berusaha bukan hanya dengan doa tetapi dengan tindakan yang menjurus ke arah gerbang perkahwinan. Ada masa kita kena fikir juga tentang masa hadapan, ya masa hadapan umat Islam yang lebih gemilang dengan melahirkan generasi-generasi yang sanggup berjuang demi Islam. 

Setakat ini sahaja coretan ringkas & padu untuk semua pada hari ini. Walau kehadirannya mungkin tidak memberi apa-apa manfaat, moga terdetik walau sekelumit rasa kebertanggungjawaban untuk melahirkan generasi Islam yang lebih baik pada masa akan datang...InsyaALLAH...

No comments:

Post a Comment