Thursday 18 September 2014

Langkah Si Hamba

Bismillahirrahmanirrahim...

Dengan nama ALLAH Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang...

Al-Hamdulillah dengan izinNya penulis masih punya waktu dalam kesibukan melayan anak-anak. Blog kesayangannya ini takkan pernah sunyi dari kata-kata kecuali ajal terlebih dahulu menjemputnya. Bahagia bersama-sama anak-anak didiknya membuatkan pengisian blognya sepi sekejap. Kebahagiaan sangat dirasai bila mana melihat wajah-wajah comel mengisi ruang masanya. 

Sekarang baru penulis mengerti bagaimana perasaan menjadi seorang ibu yang bukan menyara seorang anak tapi 12 orang anak. Keletah anak-anak benar menguji kesabaran penulis. Ya kerjaya muaddibah memberi pengalaman berharga kepada penulis sebelum dia benar-benar berumahtangga punya anak dari darah daging sendiri. Baharu seminggu rasanya penulis menyertai Kursus Pra-Perkahwinan yang di anjurkan oleh USIM & JAKIM sungguh membuka mata penulis tentang ilmu berkeluarga. Ambil kursus kahwin bukan bermakna nak kahwin terus tetapi sebagai persediaan menghadapi gerbang perkahwinan. Banyak ilmu baharu yang penulis dapat sepanjang kursus tersebut berlangsung.

Terkadang rasa takut nak kahwin pun menjelma. Ada baiknya kahwin masa kat akhirat sahaja. Maklum sahaja banyak persediaan diperlukan dalam pembinaan baitul muslim. Bukan hanya sedia mental, fizikal, rohani, kewangan juga semua yang berkaitan dengan kehidupan. Ya bila hidup bujang semuanya satu, tak payah fikir banyak, senang konon. Bila dah kahwin perancangan kena mantap, persediaan ibarat pahlawan nak menyertai medan peperangan. Jadi, kesimpulan kat sini, kahwin bukan perkara main-main ia melibatkan bukan hanya penyatuan dua jiwa bernama suami & isteri tetapi juga melibatkan pembentukan sebuah keluarga ke arah memartabatkan Islam di alam ini & penyatuan dua buah keluarga besar.

Baiklah, tadi masa tengah cari ilham nak buat apa kat dalam blog ini, penulis terserempak dengan satu rangkap puisi yang dikarang sendiri oleh penulis masa dia meluangkan masa di rumah ALLAH. Tak tahu nak tulis apa, & nak karang cerita apa, jadi daripada biar blog ini sepi baik penulis hiaskan ia dengan puisi bertarikh 9 September 2014 pada jam 8:10PM bertajuk, "Langkah Si Hamba". 



Resah itu
Menjengah kembali
menambah kusut di dada
Menggugah iman yang ada
Aku terkadang hilang arah
Terbiar dalam kegelapan
Mencari sinar Ilahi
Menerang alamku ini

Mujur
Resah itu bisa dirawat
Cepat membaik bersama balutan
Cinta suci nan abadi
Cinta ALLAH nan menenangkan
Biar langkah terkadang jatuh
Biar iman terkadang menurun

ALLAH
UjianMu Maha Hebat
Bersama kepahitannya
Ku telan kemanisan berganda
Terus balut hatiku
Tersu pujuk jiwaku
Terus mencintai ALLAH Yang Satu

Tiada kata
Bisaku ungkap
Tiada rasa
Mampuku bicara
Tiada tingkah
Bisaku lakar
Selain terus mendekat padaMu
Terus melangkah dalam kegelapan
Hingga terlihat sirna
Di penghujung langkah si hamba


Setakat ini dahulu coretan hati penulis untuk malam ini. Salam Jumaat kareem buat semua pembaca setia blog yang serba kekurangan ini. Mohon maaf atas segala kekhilafan penulis sehingga membuat ada sahabat yang tergores atau mungkin bicara penulis ada yang salah, kehadiran hanya sekadar berkongsi buat tatapan generasinya nanti. & insyaALLAH memberi ruang pada diri untuk terus tazkiyah an-Nafs (memuhasabah & memperbaiki diri) sebab penulis lahir bukannya sempurna cuma mahu mendapat kesempurnaan di sisiNya. Jika sahabat-sahabat juga begitu usah putus untuk terus menghadiahkan doa & al-Fatihah kepada penulis & insan-insan yang disayanginya kerana ALLAH.

Jika jalan penulisan blog ini adalah jalan yang memberi aku peluang menyumbang pada Islam, berkongsi tentang kebenaran, bercerita tentang pengalaman sebagai individu muslim, walau hanya senipis kulit bawang & jalan inilah yang penulis pilih & rakamkan dalam sejarah kehidupannya sebagai muslimah. Memang penulis sedar dia tak pernah sempurna & ada masa dia bukan sebaik malaikat kerana dia juga manusia biasa. Tetapi sedarlah diri, aku bukan baik sangat untuk melakukan kebaikan tetapi aku nak terus berada dalam kebaikan & kasih sayang Tuhan yang menciptakan aku iaitu ALLAH. Aku tak nak hilang dari pandangan ALLAH.

Siiru 'alaa barakatillah. Salam kasih sayang atas dasar Islam & iman.

No comments:

Post a Comment