Thursday 18 September 2014

Happy Birthday to my Beloved Friend

Bismillahirrahmanirrahim...

Dengan nama ALLAH yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang...

Al-Hamdulillah...ALLAH masih menyayangi penulis & memberi peluang kepada penulis untuk sekali lagi mencoret kata dalam blognya. Salam Jumaat kareem buat semua pembaca blog ini. Moga kehadiran Jumaat ini memberi sejuta barakah kepada seluruh umat Islam. Tiada kata sebaik rasa sayang kerana ALLAH. Tiada rasa mampu diluahkan oleh pembaca selain dari bentuk penulisan ini. Al-Hamdulillah iman & Islam masih bertapak di dada & dia berdoa moga iman & Islam yang ada menemaninya hingga hujung hari akhirat.

Lama merenung alam, penulis mulai menghitung hari terlupa rupa-rupanya pada tarikh 19 September 1990 adalah hari lahir yang ke 24 bagi sahabat baiknya yang bernama Nur Farhanani bt Che Aznan. Seperti kebiasaan penulis suka merekayasa cerita tentang insan-insan yang di sayanginya terutamanya ketika tarikh kelahiran mereka. Tiada hadiah yang mampu dikirimkan hanya tulisan & penghargaan dalam blog mampu menjadi pengganti diri.

Tanggal 19 September 1990 lahir seorang bayi perempuan dalam sebuah keluarga bahagia. Dia seperti penulis ditakdirkan lahir sebagai anak sulung dalam keluarga. Dia membesar menjadi anak yang solehah & comel. Di sekolah rendah dia mulai mengenal kawan & di situ detik pertama dia mengenali penulis. Dia diberi nama Nur Farhanani bt Che Aznan. Empat sahabat tak pernah terpisah walau jasad & jarak memisahkan mereka. Sungguh ketika ini penulis merindui wajah suci sahabatnya yang telah menjangkau umur 24 tahun. Bagaimana rupanya? Bahagiakah dia? Bila dia bakal mendirikan rumah tangga & bergelar seorang isteri? Semua persoalan bermain di benak fikiran penulis.

Happy Birtday 24 Nani...


Andai Nani membaca tulisan ini, bahagia membalut diri penulis. Hanya hadiah ingatan tulus ikhlas dari penulis yang mampu digarap dalam luahan rasanya. Nani sahabat yang sangat baik kami kongsi segala-galanya bersama. Cuma bila tiba masa masing-masing mahu memenuhi impian diri, perpisahan itu direlakan jua dalam keterpaksaan. Hari ini hari lahirmu sahabatku, Nur Farhanani bt Che Aznan. Kamu dah berusia 24 tahun & sudah lama kita tidak berjumpa betapa penulis memendam rasa rindu ini padamu. Penulis tak pernah lupa kirimkan doa & al-Fatihah untuk sahabatnya agar hidupmu bahagia dunia & akhirat. Penulis tak pernah lupa mengenang kembali detik-detik kndah kita bersama. Ketegasanmu, senyumanmu, titisan air matamu, tangis bahagiamu. Semua terakam indah di hati penulis.

Biar kita bersahabat kerana ALLAH & kita bisa ketemu di syurga. Andai perpisahan ini menambah rasa rindu penulis pada si kecil Nani, takdir ini penulis harus terima dengan redha. Tidak banyak cerita yang mampu penulis karang tentang dirimu sahabatku, Nani namun ini tidak bermakna penulis langsung melupakanmu.



Pesanan terakhir kepada Nur Farhanani bt Che Aznan: Peliharalah imanmu walau di mana pun kamu berada. Terus dekatkan diri pada ALLAH terus bergantung padaNya & redha dengan segala ketentuanNya, nescaya sahabatku bisa mengatasi segala musibah & nikmat yang tiba. Penulis hanya mampu mendoakan yang terbaik untuk kamu. Cepat-cepat kahwin tau bila jodoh dah menjemput. Tak sabar penulis nak merasa nasik minyak kenduri Nur Farhanani bt Che Aznan. Kalam terakhir buatmu sahabat teruskan usaha menjadi muslimah solehah dambaan syurga! Zhu ni sheng re kuai le wo de peng tou Nani...

Memetik kata-kata pada muka hadapan majalah SOLUSI ISU 71: "ALLAH ciptakan manusia hanya dengan satu hati. Tidak boleh ada dua cinta dalam satu jiwa. Dalam hati yang satu itulah sewajarnya cinta ALLAH bersemi. Jika cinta ALLAH yang bersinar, sirnalah segala cinta yang lain. Tetapi jika cinta selain ALLAH yang ada di situ, maka cinta ALLAH akan terpinggir. Kegelisahan pun menghampir."




1 comment:

  1. thanks a lot farah syg.....smga persahabatan kita kekal sampai bila2....InsyaAllah....Amin...syg farah...(^_^)v

    ReplyDelete