Wednesday 24 August 2016

Sahabat Sampai Syurga

Bismillahirrahmanirrahim...

Dengan nama ALLAH Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang...

Al-Hamdulillah...syukur Ya ALLAH di atas segala nikmat dan kasih sayangMu yang sentiasa melimpahi penulis blog ini. Penulisan dunia yang abstrak memungkinkan penulis melangkah lebih jauh dalam dunia ini. Kisah hidup, pengalaman dan pahit manis sesebuah kehidupannya banyak mengajar dia menjadi manusia. Bukan manusia semata tetapi manusia yang punya amanah sebagai hamba & khalifahNya.

Andai berkesempatan ingin dia coret segala kisah hidupnya bukan untuk membangga diri, tetapi hanya mahu hidup memberi sekurang-kurangnya memberi pada yang memerlukan. Memberi pada yang mahu mengetahui betapa bersyukur dan bahagia bila meletakkan ALLAH pada setiap langkah pertama kita dalam kehidupan.

Islam itu sangat indah, duhai teman. Lebih indah dari isi dunia yang hanya fatamorgana ini. Lebih indah dari ciptaan-ciptaan teknologi manusia, kerana dengan Islam tamadun terbina gemilang. Dengan Islam kita punya matlamat hidup yang jelas yang bisa memberi kita petunjuk menuju jalan kebenaran. Keindahan itu ingin penulis garapkan dalam penulisannya supaya tiada manusia yang bisa mempertikaikan Islam yang menjadi pegangan hidupnya. ALLAH Tuhan kita, Muhammad s.a.w. nabi kita, al-Quran panduan hidup kita, kaabah kiblat kita, jihad jalan juang kita, mati cita tertinggi kita.

Sesekali menatap deretan nombor telefon bimbit sahabat-sahabatnya, dia sebak menunggu masa menitis air mata kerinduan. Rasa macam sudah terlalu lama dia tidak mempedulikan sahabat-sahabatnya. Biasanya, dia akan menghantar mesej kata-kata tanda ingatan pada sahabat-sahabatnya. Kali ini dia seolah-olah sepi tanpa kata, membisu seribu bahasa sejak sibuk menguruskan kehidupan berumah tangga.

Satu per satu sillih berganti wajah sahabat-sahabatnya terbayang di mata, “Adakah diriku merindui mereka?” Bagaimana keadaan sahabat-sahabat? Bahagiakah mereka? Deritakah mereka? Ada diriku ambil peduli? Astaghfirullahal’azim...lama benar dirinya tidak bertanya khabar, bertukar cerita dengan sahabat-sahabatnya. Adakah diriku yang menjauhkan diri dari mereka ataukah sahabat-sahabat yang terpaksa menjauhkan diri dariku kerana kami sudah bertukar status?

Banyak sekali persoalan yang bermain di fikiran saat meneliti satu per satu nombor telefon bimbit dan nama-nama sahabatnya yang tersenarai dalam telefon. Kalian melupakanku? Atau bagaimana? Sungguh diri ini sangat merindui kenangan pahit manis bersama sahabat daripada berjuang di sekolah rendah, berhijrah sekolah menengah, masuk alam universiti dan seterusnya alam kerjaya. Semuanya dipenuhi dengan kenangan bersama-sama sahabat. Rindu benar pada sahabat-sahabatnya Cuma Al-Fatihah dikirim lewat doa kepada sahabat-sahabat sebagai pengubat rindu.

Adakah diriku masih punya peluang bersama sahabat-sahabat? Andai bisa diputar masa, ingin dia ulang kembali kenangan bersahabat di sekolah menengah. Sahabat yang banyak mengajar erti hidup, sahabat yang banyak mengubah persepsi negatif tentang manusia lain. Daripada kawan biasa hinggalah bertukar menjadi sahabat dunia akhirat. Semuanya berlegar di ruangan mata. Masih kuat di ingatannya pada tiga orang sahabat karib di sekolah menengah. Kami bersahabat agak lama hinggalah masing-masing membawa diri meneruskan kehidupan & impian tersendiri.

Masuk alam universiti, sahabat dan kawan-kawannya semakin bertambah. Orang kata berkawan biar seribu, bermusuh biar satu. Cari & pilihlah kawan yang sebaiknya kerana dalam memilih kawan, automatik kita terbias sikap & perangai kawan-kawan kita. Sahabat ini ibarat cermin diri, nak tahu siapa kita, tengoklah dengan siapa kita berkawan. Alam belajar yang penuh dengan cabaran dan sangat menyeronokkan. Belajar sama-sama, makan sama-sama. Tidur sama-sama. Layan drama bila stress menyiapkan ‘assignment’ pun sama-sama.

Ingatan makin kuat pada seorang sahabat dunia & akhirat penulis dengan nama manjanya, Wira. Dia anak jati negeri Kedah Darul Aman. Kami berkenalan di awal tahun pengajian kami di universiti. Dia mengajak penulis belajar bersama walaupun dia tahu kami berlainan kelas. Dia sahabat yang sangat baik & memahami. Sekarang dah selamat mendirikan rumah tangga dan bakal mempunyai seorang bayi comel nanti. Penulis tak sabar menunggu kelahiran anak buahnya nanti. Dia sahabat tempat penulis berkongsi cerita. Dia sahabat tempat penulis berkongsi suka & duka. Dia sahabat yang sentiasa buat penulis tersenyum.

Pada akhir pengajian di universiti, ALLAH sekali lagi mengurniakan kepada penulis seorang sahabat dengan panggilan manjanya, Ayu. Kami memilih untuk praktikal bersama-sama di Banting, Selangor. Bertitik tolak dari itu, kami menjalin persahabatan. Juga merupakan anak kelahiran Kedah Darul Aman. Jadi, penulis tidak kekok bersama orang Kedah. Alah bisa tegal biasa. Ayu juga al-hamdulillah telah berumah tangga dan dikurniakan cahaya mata bernama Lubna yang subhanallah sangat comel macam anak orang arab.

Di alam pekerjaan pula, ALLAH Maha Pemurah kepada penulis kerana telah mengurniakan sahabat-sahabat yang ramai. Kami rakan sekerja dengan amanah muaddibah. Susah senang kami tetap bersama-sama. Dunia pekerjaan yang sangat membutuhkan pengorbanan ketika itu. Mengenali watak anak-anak berusia dalam lingkungan 4, 5, & 6 tahun sangat menguji diri seorang muaddibah dan saling membahu antara kami adalah antara kenangan yang sangat manis yang tak mungkin penulis lupakan. Kenangan bersama sahabat-sahabat muaddibah dan anak-anak sentiasa bermain di mata setiap kali merindui mereka.

Atas permintaan salah seorang sahabat ‘muaddibah ohsem’ yang begitu merindui kenangan kami waktu bersama-sama berjuang dalam dunia pendidikan, penulis abadikan gambar-gambar kenangan kami di sini untuk tatapan Ukhti Siti Sapiah bt Mohd Hudri dan sahabat-sahabat lain. Harapnya terubat sudah rindu ukhti ya. Memahami dan menghormati permintaan sahabat memungkinkan penulis menukilkan bicara ini,

Rindu itu fitrah, duhai sahabat. Biar kita telah jauh terpisah beribu batu, namun kasih sayang antara kita takkan pernah padam. Ya, dengan sahabat, diri ini kenal dengan kebaikan, dengan sahabat pinjaman ALLAH diri ini yang terkadang jatuh tersunkur kembali bangkit. Sahabat juga anugerah terindah bagi penulis. Kalian banyak melakarkan kenangan pahit manis bersama-sama, dari sesukar-sukar perkara, sesusah-susah kehidupan hinggalah ALLAH memberikan kesenangan. Biarlah kali ini, penulis menghargai kewujudan sahabat-sahabatnya kerana kita bersahabat sampai syurga. Bukan kerana harta atau kecantikan semata tapi kita bersahabat sampai syurga kerana ALLAH semata. Ingat tau!”

Gambar-gambar kenangan menyusul di bawah yer!

Setakat ini dahulu coretan rindu penulis buat sahabat-sahabat terchinta. Moga persahabatan kita berkekalan hingga ke syurga abadi. Menghargai insan-insan yang menyayangi kita itu perlu untuk lebih mengeratkan hubungan ukhuwwah & kasih sayang antara sahabat. Hadiah Al-Fatihah penulis kirimkan buat insan-insan bernama sahabat yang hadir mewarnai kanvas kehidupannya penuh warna-warni, cantik & abstrak. Terima kasih untuk kasih sayang kalian. Moga kehadiran entri ini memberi sentuhan rasa & pengubat rindu pada yang merindu.


Siiru ’ala barakatillah...jumpa lagi pada entri seterusnya ya!

Penulis & wira.

Penulis & Ayu.
Empat serangkai...sahabat lama.
Comey tak gambar ni?
Start gambar ni, gambar kenangan bersama muaddibah ohsem.
Happy bersama-sama anak syurga.
Santai bersama.
Kami dating bersama-sama nak pegi makan.
Kenangan manis riadhah muaddibah.
Sehati sejiwa bersama sampai baju kami pun sama tau.
Setiap kali nak balik kampung, inilah rutin muaddibah.
Kenangan indah mengukir kejayaan bersama.
Khusyuknya...gambar candit sikit.
Candit lagi.
Kenangan sambutan hari guru bersama muaddibah ohsem.
Ni pun sambut hari guru. Chantik-chantik semuanya.
Godek 'notebook' jumpa gambar comel ni.
Serasi bersama walau berbeda usia.
Puas cari...akhirnya jumpa.
Di meja makan sempat lagi berposing ya. 
Muaddibah-muaddibah paling muda. Asyik sekali.
Last picture. Sweet and nice together until jannah. Ameen.

No comments:

Post a Comment