Thursday 18 August 2016

ALLAHURABBI...ALLAH Tuhan Kami

Bismillahirrahmanirrahim...

Dengan nama ALLAH Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang...

Al-Hamdulillah...Terima kasih Ya ALLAH...ucapan syukur yang tiada bandingan buat Tuhan sekalian alam, ALLAHURABBI yang telah banyak mengurniakan nikmat masa , kesempatan, pengorbanan, kekuatan dan kasih sayang untuk penulis meneruskan penulisan blog kesayangannya. Al-Hamdulillah, peluang yang ada mengukir senyum buat penulis. Al-Hamdulillah...dia bangun dan menikmati nikmat terbesar iman & Islam.

Lama sudah blog ini menyepi. Hilang tanpa kata-kata & rasa buat seketika. Bukan tidak punya masa, bukan mencari alasan semata padahal tersusun indah bait-bait kata dalam barisan bukunya. Penuh tercatat segala perkara yang ingin dikongsi bersama-sama. Rindunya pada penulisan blog ini hanya ALLAH Yang Tahu. rindu yang hanya ALLAH bisa membacanya.

Apa yang penting, ALLAH Tuhan kami sentiasa dekat & tidak pernah berenggang dalam kehidupan manusia terutamanya muslim. Apa cerita penulis hari ini? Cerita tentang ALLAHURABBI. ALLAH Tuhan kami. Kehidupan seharian pejam celik bangun tidur tidak dapat tidak mesti bergantung pada ALLAH walau macam mana pun keadaan kita. Betul tak?

Manusia fitrahnya sentiasa diuji. Cabaran, ujian, musibah, yang mendatang terkadang membuat kita jatuh tersungkur. Kesedihan, kemarahan, kemurungan, kadang-kadang menghiasi kehidupan kita membuatkan kita tertekan & kosong bukan? Rasa tiada siapa dapat membantu kita. Kita sebenarnya terlupa. Sebenarnya, di saat susah & senang kita, ada ALLAH Yang Maha Penyayang, ada ALLAH Yang Maha Melihat.

Ingatlah masa kita senang, segala nikmat melimpah ruah dalam kehidupan kita. Nikmat oksigen, kesihatan, rezeki, kerja, harta, anak-anak & banyak lagi. Kehidupan kita berjalan lancar tetapi adakah kita patut melupakanNya? Ketika susah, diri dirasakan keseorangan, termenung jauh memikirkan siapakah yang bisa membantu aku saat aku kesempitan ini? Semua yang dilakukan seolah-olah terlihat sia-sia. Kesihatan terganggu, harta tergadai, masalah bertimbun, anak kurang ajar, suami isteri bergaduh, ketika itu siapa yang kita cari?

Ya benar, ALLAH juga menjadi tempat kita mengadu. ALLAH jua menjadi tempat kita memohon pertolongan & perlindungan. ALLAH juga menjadi tempat kita bergantung segala harapan ketika kesempitan. Apa salahnya, ketika dikurniakan kesenangan, ALLAH menjadi tempat kita bersyukur & semakin mendekatkan diri kita padaNya.

ALLAHURABBI...ALLAH Tuhan kami. Andai kehidupan yang diharungi ini sentiasa ada rasa bertuhan , alangkah indahnya dunia. Bertambah seri di akhirat sana. Alangkah bahagianya muslim itu bila dia senang, sentiasa bersyukur tidak melupakan Tuhan. Alangkah bahagianya muslim itu, bila dia susah, sentiasa redha & berlapang dada mengingati Tuhan.

Dia tahu ALLAH yang mengaturkan segalanya. Dia tahu & yakin perancangan ALLAH Maha Hebat. Andai dia merancang, dia yakin, ALLAH ada bersama telah lama merancang. Hai...alangkah bahagianya hidup mukmin ini. Pagi, petang, siang & malamnya sentiasa punya kesempatan untuk mengingati Tuhan. Ya, dia tidak selamanya baik, dia tidak selamanya kuat menahan nafsunya. Ada ketikanya iman jatuh merudum lemah terjerat dek perangkap syaitan laknatullah. Seketika, dia kelihatan jauh dari Tuhan mencari-cari & meraba-raba di mana letaknya cahaya keimanan. 

Ketika ini, jom muhasabah diri! Ya fitrah manusia tidak pernah sempurna walau kita sentiasa mencari kesempurnaan dalam kehidupan, tidak selamanya baik. Sekejap iman kita di atas, juga seketika iman kita di bawah. Itu fitrah & hakikat manusia. Andai di bawah kayuhlah iman kembali di atas. Suburkan iman & kebaikan dengan pembersihan jiwa (tazkiyatun nafs). Andai jatuh kita bisa kembali bangun dengan izinNya. Ajak diri beristighfar, berzikir & solat sunat taubat. 

Setakat ini dahulu coretan penulis untuk malam ini. Ingatlah walau di manapun kaki kita berpijak, hanya ALLAH yang menjadi tempat kebergantungan kita. Barulah luka semalam bisa dipulihkan. Barulah sakit semalam, bisa sembuh, barulah sedih semalam kembali bahagia, barulah hujan yang turun sentiasa memberi nikmat senyuman pada diri kita. 

Jumpa lagi pada entri akan datang :) :) :)  

No comments:

Post a Comment