Monday 2 March 2015

Meraih Mardhatillah

Bismillahirrahmanirrahim...                

Dengan nama ALLAH Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang...

Al-Hamdulillah...dengan nikmat iman & nikmat Islam penulis masih menghirup udara pemberianNya yang percuma, bisa melangkah ke sana ke mari melaksana tugasan & amanahnya, bisa setia menatap skrin ‘notebook’nya untuk mengisi kekosongan yang ada. Al-Hamdulillah Ya ALLAH di atas peluang & kesempatan yang Engkau anugerahkan kepada penulis. Usah kita lupa untuk menjadi hambaNya yang bersyukur dengan segala nikmat & musibah dariNya.

Di kesempatan yang ada dengan ruang masa yang cukup terhad ini izinkan penulis meneruskan bicara tentang perjuangan Islam. Sedang asyik menaip sesuatu untuk blog sambil telinga mendengar & menangkap alunan nasyid dari kumpulan Shoutul Harakah, benar menyentap jiwanya! Alangkah sedikit usahanya untuk terus berada di medan perjuangan Islam ini. Alangkah rugi jika dia tidak meneruskan langkahnya di jalan mulia ini! Mari kita hayati bersama-sama bait kata lirik nasyid di bawah ini agar memberi satu suntikan baru kepada diri penulis dan sahabat-sahabat semua!



Langkah Pejuang
Album :
Munsyid : Shoutul Amal
http://liriknasyid.com

Dengan Bismillah pejuang melangkah
Berpaksi ikrar lafaz syahadah
Arahnya pasti bersatu hati
Redha Allah cita tertinggi

Langkah yang diatur bijak tangkas dan perkasa
Lafaz yang ditutur benar berhemat dan berpada
Tindakan berhikmah mentaati pimpinan
Membara semangat kerana kebenaran

Kata dikota janji ditunaikan
Gigih usaha jalankan kewajipan
Kalah dan menang adat berjuang
Kejayaan terindah meraih Mardhatillah

Iman tunjang kekuatan
Islam syiar kebanggaan
Ukhwah tali kesatuan
Berjuang penuh keyakinan

Istiqamah jati diri
Teruskan Risalah Nabi
Mulia hidup dan mati
Pejuang takkan berhenti

Istiqamah


Ya, benar berjuang tidak akan pernah ada titik berhenti. Selangkah kita di jalan ini sejuta langkah membahu di sisi. Allah tidak akan sesekali membiarkan hambaNya berjuang sendiri. Ya benar pahit selalu ditelan oleh insan-insan yang jujur membawa risalah Islam, tapi bukan selamanya kita menelan kepahitan kerana pada pengakhiran kehidupan kita akan dapati ada cahaya kesenangan datang menjelang.

Ya sahabat-sahabat kita memilih jalan ini & ALLAH memilih kita bukan atas tiket kita baik, bukan juga atas sebab kita ini muslimah, bukan juga atas sebab kita ini Islam tetapi atas sebab kita ini adalah hamba & khalifahNya pemegang amanah hingga akhirnya. Duhai diri, usah rebah sebelum goyah, usah berhenti ketika di landa badai bencana, usah jatuh saat ujian bertimpa menjelma, kerana yakinlah pada tekad kerana ALLAH kita melangkah di medan perjuangan ini bukan memerlukan niat kerana manusia tetapi cukup meletakkan ALLAH semata.


Penulis bukan pandai berbicara tentang perjuangan Islam & sudah pasti sahabat semua lebih memahami maksud tersirat tentang perjuangan menegakkan Islam ini. Cukup dengan bicara bait kata lirik nasyid di atas mengajak kita memuhasah diri, bagaimana tingkah kita, bagaimana sumbangan kita pada menegakkan Islam di bumi Malaysia ini khususnya? Sibuk penulis berbicara tentang diri, sibuk penulis menaip pengalaman indah bergelar muslimah hingga terkadang lupa dia mengajak diri manusia-manusia yang menjengah blognya untuk terus mengingati ALLAH...untuk terus menjadi hambaNya yang sentiasa mendekatkan diri kepada ALLAH dengan hablunmnallah & hablumminannas.


Mari kita berhenti sejenak, berfikir & memuhasabah diri...apa tujuan aku hidup di dunia ini? Apa matlamat akhir aku belayar di dunia ini sedangkan dunia kekal abadi sedang menanti? Mari sahabat kita perkasa diri, kita terus thabat di medan perjuangan Islam ini kerana bukan mudah untuk kita terus mujahadah tetap berada dalam keredhaan ALLAH yang abadi.

Setakat ini bicara dari hati, moga ALLAH terus thabatkan dirinya & sahabat-sahabat dalam medan perjuangan Islam ini. Medan perjuangan Islam bukan hanya dalam siasah, pendidikan, sosial, ekonomi semata-mata, tetapi merangkumi seluruh aspek kehidupan manusia daripada kita mula-mula berada dalam rahim ibu sehinggalah kita kembali padaNya. 

Siiru ‘alaa barakatillah.

No comments:

Post a Comment