Monday 10 November 2014

Dedikasi Cinta Muaddibah

Bismillahirrahmanirrahim...

Dengan nama ALLAH Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang...

Al-Hamdulillah sekali lagi ALLAH memberi peluang kepada penulis untuk terus bercerita dalam blog ini. Alhamdulillah, nikmat terbesar nikmat iman & Islam sentiasa memayungi kehidupan penulis sebagai muslimah. Berharap & terus berdoa moga ALLAH memberi kekuatan kepada penulis menyampaikan hasrat & niat dengan tekad yang betul.

Al-Hamdulillah ucapan syukur tidak terkira kerana memberi ruang kepadanya untuk berkarya daripada tiada seorang pun pengikut hinggalah bertambah menjadi 53 orang. Ha, bukan niat nak membangga diri, cuma mahu berkongsi, usaha ke arah kebaikan ini walau ada yang membenci tetap ada suatu detik orang yang menyukainya. Hari ini penulis terpanggil bercerita tentang dedikasi cinta muaddibah.

Sungguh kerjaya penulis sekarang banyak membuka mata penulis untuk menyumbang sesuatu buat generasi Islam ini. Walau senipis kulit bawang, dia perlu berbuat sesuatu agar hidupnya di dunia tidak sia-sia. Dedikasi cinta ini khusus untuk 'anak-anaknya' seramai 12 orang. Bergelar muaddibah benar-benar mengajar penulis memahami watak & perwatakan si ibu. Bukan mudah nak melayan karenah 12 orang anak-anak. Bukan mudah nak mengajar 12 orang anak ini...tetapi demi Islam kerana ALLAH penulis harus kuat untuk menghadapi ujian ini. Ini ujian bagi dirinya. 

Tanggal 11 November 2014 adalah hari ulang tahun kelahiran ke-6 anak muridnya yang bernama Muhammad Syafiq Imran. Rindu pada wajah si kecil ini, memaNggil penulis untuk memaklumkan kepada ibunya agar membawa anak ini datang ke sekolah esok sambil menyambut hari ulang tahun kelahirannya. Tidak sabar mahu mendengar cerita Imran, mahu melihat keletah nakalnya, mahu mendengar suara lucunya, mahu memerhati setiap gerak langkahnya. Kanak-kanak ini memberi pengajaran berharga kepada penulis. Banyak yang dipelajarinya dari anak-anak. 

Untung sahaja ALLAH memberi peluang ini kepada penulis, boleh dia menambah ilmu tentang pendidikan anak-anak yang merangkumi dunia & akhirat. Tidak rugi kita mendekati & berkawan dengan anak-anak kecil. Malah kita dapat banyak pengalaman manis & pahit dengan mereka. Al-Hamdulillah Ya ALLAH penulis antara insan terpilih yang dapat mendekati mereka secara langsung. Jom tengok aksi anak ini yang bernama Syafiq Imran!


Time study macam nilah dia...

Wah...sedapnya makan kek

Kecil-kecil cili padi...

Tak sabar muaddibah nak menatap wajah 'anak'nya keesokan hari. Tak sabar nak sambut hari lahir 'anak'nya dengan ucapan yang membahagiakannya. Tak sabar nak coret kenangan manis bergelar sebagai muaddibah. Selamat Hari Lahir yang ke-6 Syafiq Imran. Tahniah kepada ibu & ayah yang telah mendidik anak ini dengan baik. Dia anak yang baik & sangat comel pada pandangan penulis jika di asuh sebaiknya dapat menjadi mata rantai perjuangan Rasulullah s.a.w. Ameen...insyaALLAH.

Setakat ini dahulu coretan ringkas penulis tentang pengalamannya bersama anak-anak yang ramai. Menjadi ibu sebelum bergelar ibu. Indah & menarik untuk di simpan dalam lipatan kenangan. Moga memberi pengajaran & faedah berguna kepada semua terutamanya kepada generasi yang bakal di lahirkan penulis & juga para pembaca yang budiman. 

No comments:

Post a Comment