Sunday 17 February 2013

Teristimewa buat Sahabat


Cintakan Ilmu, Cintakan Akhirat
Salam kasih sayang kerana ALLAH…
Al-Hamdulillah…tarikh 17 Februari 2013 (Ahad) menjadi hari pemula untuk QalamWardahZinnirah berusaha menjadi pencinta ilmu. Nak tahu kisah di sebalik tarikh ini? Jom teruskan pembacaan! Perkongsian bersama tentang pengisian majlis ilmu.

Kisahnya bermula dengan mendapat mesej pesanan ringkas daripada seorang sahabat, “Kuliah dhuha perdana kat Masjid Putra Nilai.Kol 8 sampai kol 12. Dr. Zulkefli al-Bakry dengan ustaz Haslin Bahrin…jom2! Kita p skali. Sok ada bas nak p kampus. Kita naik skali…^^”
 QalamWardahZinnirah mulai tertanya-tanya sama ada mahu memenuhi ajakan sahabatnya atau tidak. Syaitan mulai membisik kata tak payah pergilah…hati kecil mulai menyusun bicara jomlah pergi majlis ilmu banyak faedahnya.

Keesokan paginya hati kecil membisikkan kata “Aku kena pergi selain memenuhi ajakan sahabat, ini tandanya aku melafaz kata cinta pada ALLAH.” Pantas kami bersiap dan menaiki bas menuju ke majlis ilmu.

Hatiku mulai bersorak kegembiraan yalah berjaya menewaskan kehendak hawa nafsu. Masjid ku langkah masuk penuh kerendahan hati, “Al-Hamdulillah…akhirnya ku sempat melangkah ke rumah ALLAH yang penuh dengan keberkatan.”

Ketenangan meresap dalam jiwaku. Hanya ALLAH Yang Maha Mengetahui situasi diriku ketika itu. Nak rasa betapa tenangnya berada di masjid? Apa kata kita sama-sama memenuhkan saf di masjid. Senang sahaja, mujahadah tinggi bawa kereta, atau tunggang motor pergi ke masjid. Berjalan kaki pun boleh…pahala pun banyak. ^_^

Dalam jam 9 pagi Ustaz Dr. Zulkefli al-Bakry memulakan bicaranya. SubhanaALLAH… girang hati mendengar suara ustaz yang sangat hebat dengan ilmu-ilmu agama. Setiap butir patah katanya sangat bermanfaat untuk semua yang mendengar bicara beliau. Ustaz membicarakan tentang tiga buah buku yang berbeza dalam masa satu jam.

Antara isi penting yang dibicarakan ustaz adalah:
-       Tayammum sebagai ganti mandi wajib
-       Bab nafkah dalam buku Fiqh manhaji (nafkah bapa kepada anak & nafkah anak terhadap seorang bapa)
-       Pengisian rohani (Buku Tasawwuf) – kemanisan dalam beribadah dan kehidupan (kisah Uwais Al-Qarni yang sangat menitikberatkan tentang ibadahnya)

Bertemankan sahabat di sisi diriku cuba mencari kekuatan menuntut ilmu dan mencari keberkatan dalam mencari gali ilmu yang ada. Jazakillah khaira jaza’ buat Azizah dan Aimi yang menemaniku bersama-sama dalam menuntut ilmu di masjid Putra Nilai.

Dalam kegembiraan menuntut ilmu, diriku sempat menemui sahabat-sahabat yang sangat aku rindui kerana ALLAH. Nak katanya perasaan hati kami kuat bertaut kerana ALLAH, sampai boleh terjumpa pulak kat masjid. Kami saling bertanya khabar dan tidak menyangka kami akan berjumpa di majlis ilmu. Berkongsi sedikit cerita di sepanjang kejauhan kami sebelum ini. Majlis ilmu kembali bersambung dengan forum antara Ustaz Dr. Zulkefli al-Bakry dan Ustaz Haslin. Sekali lagi hatiku berbunga dan tidak sabar menuntut ilmu dari ustaz-ustaz yang sangat hebat.

“Kebahagiaan Dunia dan Akhirat” menjadi tajuk pilihan untuk forum kali ini. Kehadiran jemaah masjid juga agak menggalakkan. Meriah Masjid Putra Nilai dengan kehadiran muslimin dan muslimat serta anak-anak comel yang dahagakan ilmu.

Ustaz Dr. Zulkefli al-Bakry menyusun bicara menarik nafas mahu mengumpul tenaga mencari kekuatan untuk menyampaikan ilmu untuk para hadirin. Banyak pengisian yang dikongsi bersama kami dan banyak ilmu yang dicurahkan oleh insan yang sangat mencintai ilmu. Antara pengisian yang disampaikan oleh Ustaz Dr. Zulkefli al-Bakry:

1)    Hati yang baik dimulai dengan niat dan matlamat yang jelas untuk mendapatkan kebahagiaan di dunia dan di akhirat. (kerana mencari keredhaan ALLAH dan mahu menjadi hamba ALLAH yang soleh dan solehah)
2)    Kebijaksanaan dan berstrategi dalam mendapat kebahagiaan di dunia dan di akhirat. (Lipatgandakan usaha mendapatkan pahala dan berusaha memperoleh pahala yang berpanjangan)
Forum tersebut diteruskan dengan kehadiran Ustaz Haslin. Kehadiran ustaz lagi menggamitkan majlis ilmu tersebut. Ustaz Haslin memulakan bicaranya dengan membaca surah al-Mukminuun ayat 1-11. Kemudian, disambung dengan hadith Rasulullah s.a.w yang bermaksud:

“Ada dalam kalangan manusia yang dipilih ALLAH menjadi pembuka kepada pintu kebaikan dan penutup kepada pintu kejahatan. Dan ada dalam kalangan manusia yang dijadikan ALLAH sebagai pembuka pintu kejahatan dan penutup pintu kebaikan. Beruntunglah bagi mereka yang membuka pintu kebaikan dan menutup pintu kejahatan. Dan celakalah bagi mereka yang membuka pintu kejahatan dan menutup pintu kebaikan.”

Ustaz Haslin menyambung lagi dengan membaca surah Asy-Syam ayat 7-10 yang bermaksud:
7. Demi jiwa serta penyempurnaannya(ciptaan)Nya
8. Maka Dia mengilhamkan kepadanya (jalan) kejahatan & ketaqwaan
9. Sugguh beruntung orang yang menyucikannya (jiwa itu)
10. & sungguh rugi orang yang mengotorinya

Ustaz Haslin menyambung lagi dengan membahaskan mengenai surah Al-Mukminun ayat 1-11. Banyak isi penting yang digariskan oleh beliau melalui surah tersebut dan penambahan daripada ustaz antaranya:
1)    Khusyuk ketika solat yang membawa kepada kebahagiaan dunia & akhirat
2)    Menjauhkan diri dari perbuatan dan perkataan yang tidak berguna
3)    Berjaya menjalankan syariat ALLAH di muka bumi ini
4)    Menunaikan zakat
5)    Memelihara kemaluan
6)    Berjaya melahirkan keluarga yang bertaqwa
7)    Memelihara amanat & janji-janji
8)    Memelihara solat
9)    Merekalah orang yang layak mewarisi (syurga) Firdausi

Di bawah QalamWardahZinnirah kongsikan terjemahan surah al-Mukminun ayat satu hingga sebelas dalam bahasa Inggeris. Ya sambil menyelam minum air, sambil menuntut ilmu sambil belajar bahasa baru. Moga beroleh manfaat untuk diri yang lemah ini.
In the name of ALLAH, the Most Gracious, the Most Merciful
1.    Successful indeed are the believers
2.    Those who offer their solat (prayer) with all solemnity and full submissiveness
3.    & those who turn away from al-Laghw (dirty, false, evil vain talk, falsehood, & all that ALLAH has forbidden)
4.    & those who pray the Zakat
5.    & those who guard their chasity (i.e. private part, from illegal sexual acts)
6.    Except from their wives or (the slaves) that their right hands possess, - for then, they are from blame
7.    But whoever seeks beyond that, then those are the transgressors
8.    Those who are faithfully true to their amanat (all the duties which ALLAH has ordained, honesty, moral responsibility and trusts) & to their covenants
9.    & those who strictly guard their (five compulsory congregational) salawat (prayers) (at their fixed stated hours)
10. Those who indeed the inheritors
11.  Who shall inherit the Firdaus (Paradise). They shall dwell theirin forever

Tamat sahaja ucapan Ustaz Haslin disambung dengan penutup oleh Ustaz Dr. Zulkefli al-Bakry. Majlis ilmu yang sangat berilmu. Penuh terisi dengan tazkirah-tazkirah yang mendekatkan diri kepada ALLAH. ‘Ala kulli hal, nak berjaya dunia akhirat kena letak ALLAH nombor satu dalam semua matlamat kehidupan kita.

Kami pulang ke rumah dengan semangat yang mencintai ilmu ada nada mengajak untuk kembali datang ke Masjid Putra Nilai untuk kali ke dua dan kali ke seterusnya. Diriku cukup tersentuh bila ada sahabat yang mengingatkan aku untuk dating menghadari majlis ilmu. Dia mengingatkan diriku pada ALLAH, apa salahnya diriku menghargai kehebatan dirinya mengajakku ke arah kebenaran dan kebaikan. Jadi, satu mesej ku layangkan pada sahabatku,

 “Indahnya hidup bersahabat kerana ALLAH, walaupun hati kita pernah gundah, waktu rehat jarang indah, kerja pula makin bertambah…tapi bersahabat tetap indah…dengan shbt ada yang memberi nasihat & tazkirah…ada yg mengajak menuntut ilmu, ada ruang untuk memuhasabah…ada shbt untuk kita berkongsi masalah…ada masa utk kita fikir masalah ummah…sungguh indah hidup bersahabat kerana ALLAH…Ya ALLAH syukur kerna kami bershbt krnMu, walhal dosa kami beribu2, pahala pula hanya tumpang lalu…wahai Nabi, kami rindu padamu, kami rindu utk bertemumu:-D Terima kasih sepanjang kita bersama, kenangan yang sangat bermaknaJ

Sahabatku membalas dengan menghantar mesej yang berbunyi, “Ya ALLAH…akak, jujur its really touch me…luv you so much because of ALLAH.” SubhanALLAH, diriku terkesan sambil tersenyuk membaca mesejnya.

Hari ini mengajar diriku erti menghargai kehadiran sahabat yang sangat baik mengajak sahabatnya kepada kebaikan dan satu lagi belajarlah mencintai ilmu dan tetap hadir ke masjid yang dilimpahi keberkatan. Sayang sahabat anda kerana ALLAH & selalulah mujahadah diri untuk datang ke masjid dan menuntut ilmu.^_^ ^_^^_^



  

No comments:

Post a Comment