Thursday 14 February 2013

SubhanALLAH...Hebatnya Ciptaan ALLAH


Indahnya ciptaan ALLAH

Al-Hamdulillah…ALLAH memberiku peluang untuk menikmati keindahan alam ciptaan Ilahi. Selama ku menghirup oksigen anugerah ALLAH, diriku sempat melihat keindahan alam di kawasan pesisir pantai, pulau, kawasan bandar, kawasan kampung, air terjun, tasik, dan hutan rimba. Tempat yang paling kerap dilihat oleh diriku dan sangat sesuai untuk merasa betapa agungnya ALLAH adalah kawasan kampung dan pesisir pantai.

SubhanALLAH…damainya hati saat diriku asyik menikmati keindahan alam ini. Ya ALLAH…jika berpeluang izinkan aku untuk terus menikmati keindahan alam ciptaanMu. Ya ALLAH…jika berkesempatan aku tidak ingin berjauhan dari keindahan alam ini. Alam ini membuatkan aku mulai terfikir, Ya ALLAh betapa agungnya ciptaanMu…betapa kerdilnya diriku yang hanya menjadi hamba ALLAH. Alam ini membuat aku menjadi insan yang sentiasa berfikir betapa hebatnya kuasa ALLAH.

SubhanALLAH…damainya jiwaku saat aku berpeluang singgah ke pesisir pantai. Ombak yang menghempas pantai menenangkan jiwaku yang resah. Bunyi ombak yang berdesir di pantai membuatkan aku lupa pada permasalahan. Luas mata memandang bila melihat laut yang sangat indah. Laut membiru, awan memutih burung pula tidak kurang turut berdendang merdu. Bila melangkah di pesisir pantai, subhanALLAH…pepasirnya sangat lembut ibarat permaidani tebal membelai kaki yang menyusun langkah. Sungguh diriku jatuh cinta pada pantai dan Penciptanya.

SubhanALLAH...damainya sanubari saat melangkah pulang ke kampung halaman. Kenangan membesar di kawasan kampung bermain di fikiran. Udara segar mengusap pipi…burung berkicauan seolah-olah menyambut kehadiran si perantau…pokok-pokok melambai indah seolah-olah menyukai kehadiran anak watan…ibu ayah sudah pasti menunggu kepulangan anak kesayangannya. Bila di kampung nikmatnya sangat banyak, nak buah panjat sahaja pokok, nak sayur petik sahaja belakang rumah, nak bermain badminton halaman rumah menjadi mangsa, jiran-jiran juga peramah dan ambil berat sesama mereka. Sungguh diriku jatuh cinta pada kampung dan Penciptanya.

SubhanALLAH…damainya qalbu saat menziarah kawasan air terjun bersama-sama sahabat-sahabat. Bunyi air terjun yang sangat mengulit rasa bahagia pada pencintanya…air yang mengalir deras tanpa henti walau disekat batu-batu yang besar memberi makna yang cukup besar kepada manusia yang sentiasa berfikir…burung turut riang bernyanyi menjadi melodi yang cukup indah bagi pendengarnya…udara segar menyegar pemikiran…pokok-pokok tumbuh segar di sisi air terjun menjadi hiasan yang sangat indah…Ya ALLAH hebatnya penciptaanMu. Aku jadi kagum dan menghargai kasih sayangMu.
SubhanALLAH…tenangnya fikiranku saat aku melangkah ke pulau. Ingin sahaja ku bisikkan pada pulau bahawa aku mahu tinggal di situ. Pasirnya halus saat aku memijaknya…udaranya juga masih belum dicemari asap berganda…

SubhanALLAH… diriku sempat menikmati keindahan alam di dalam air yang dalam( ada banyak ikan yang ceria berenang, ada batu karang yang hidup senang dan ada panorama yang tidak mungkin aku dapat di daratan)…ombaknya juga bisa menenangkan jiwaku yang kusam…yang pasti semua keindahan alam yang diriku nikmati menggetarkan jiwaku untuk mengingati ALLAH…mengajak aku zikrullah saat melihat keindahan ciptaanNya. Sungguh diriku jatuh cinta pada pulau dan Penciptanya.

Indahnya ciptaan ALLAH walau masih banyak lagi alam yang belum bisa diriku lihat. Sahabat-sahabat bila berpeluang melihat dan menikmati keindahan alam ciptaan ALLAH, nikmatilah sepuasnya kerna alam mengajar kita mendekatkan diri pada ALLAH. Lihatlah sebaiknya kerna alam ini mendatang rasa cinta yang sangat agung pada ALLAH. Ini salah satu cara kita mendekatkan diri padaNya.

Jika diriku diberi kesempatan aku ingin melangkah kaki ke Tanah suci Makkah…melihat keindahan agung di hadapan mataku…beribadah mendekatkan diri padaNya…meletakkan diriku pada tahap ketenangan yang sangat luar biasa.

Jika diriku diberi kesempatan ingin sahaja aku bermusafir mencari cinta ALLAH ke Tanah Arab, Negara Barat dan Asia…melihat kebesaranNya pada sudut pandang yang berbeza…melihat keindahan alam di setiap sudut dunia.

Walau apapun impian kita duhai sahabat…biarlah kita pasakkannya kerana mencari keredhaan ALLAH. Moga doa kita dimakbulkan Tuhan.


Pantai yang indah:-)


Kawasan air terjun yang menyamankan:-)


Kawasan sungai yang mendamaikan:-)

No comments:

Post a Comment