Sunday 24 February 2013

Jom kita cinta Rasulullah s.a.w


Cinta Rasulullah s.a.w

Salam seindah wangian cinta Kekasih ALLAH…Nabi Muhammad s.a.w
Al-Hamdulullah…ALLAH masih memberi aku kesempatan untuk meluah rasa cintaku kepada Rasulullah s.a.w.

Kita selalu katakan kita sangat mencintai dan merindui susuk tubuh milik Rasulullah s.a.w
Kita selalu bisikkan pada diri kita nak jadi umat Rasulullah s.a.w yang baik
Kita selalu menyambut maulidur Rasul setiap kali tiba bulan Rabiul Awal
Kita teringin menatap wajah Rasulullah s.a.w dalam mimpi tidur kita…
Tapi…apa usaha yang mampu kita lakukan setiap kali kita rasa cinta kepada Rasulullah s.a.w? Adakah kita hanya mampu menutur rasa sayang dan rindu tetapi tak mampu berbuat apa-apa? Tepuk dada tanya iman kita.

Bila kita cinta pada ALLAH…kita cuba melakukan segala perintahNya dan meninggalkan segala laranganNya…kita solat, puasa, zakat, menjauhi perkara syirik, berpuasa bulan Ramadhan , buat baik pada mak ayah, dan kita cuba buat  semua amalan-amalan ibadah yang wajib, dan dihias pula amalan-amalan sunat.Betul tak???

Bila kita cinta pada IBU AYAH…kita berusaha melakukan apa yang ibu dan ayah kita suruh kan? Kita buat apa yang ibu dan ayah kita suka…tolong ibu memasak, tolong ayah basuh kereta, tolong ayah bersihkan halaman rumah, belajar bersungguh-sungguh, ikut segala perintah ayah dan ibu dan semestinya kita cuba untuk menjauhkan diri dari menimbulkan kemarahan ibu dan ayah. Betul tak???

Bila kita cinta pada ILMU…apa kita buat? Kita berusaha bersungguh-sungguh untuk mendapatkan sesuatu ilmu tak kira kita terpaksa menghabiskan duit yang agak banyak tapi semata demi memenuhkan ilmu di dada kita cuba buat sesuatu. Belajar dalam kelas, bertalaqqi dengan ulamak-ulamak, bertanya pada orang yang pakar, mengkaji sesuatu ilmu dengan baik, belajar hingga faham dan membaca buku-buku yang berkaitan dengan ilmu tersebut. Betul tak???

Bila kita cinta pada HARTA…kita akan berusaha untuk mendapatkan duit yang banyak bukan? Bekerja dengan sebaiknya dan terkadang mengambil risiko bekerja dengan macam-macam kerjaya, tanya orang bagaimana tips nak dapatkan duit yang banyak, berniaga, pelaburan dan sebagainya. Betul tak???





Bila kita cinta pada AL-QURAN…kita berusaha untuk membacanya pada setiap hari. AL-Quran sentiasa dibelek dan kita cuba untuk mentadabburnya. Belajar al-Quran dengan ustaz-ustaz yang bertauliah, menghafaz ayat-ayat suci Al-Quran, memahami isi kandungan al-Quran dan memperoleh ketenangan yang tak mungkin kita dapat masa kita baca novel atau buku-buku biasa. Betul tak???

Bila kita cinta pada BAKAL SUAMI @ BAKAL ISTERI…kita berusaha untuk menjadi yang terbaik pada pandangan ALLAH bukan? Sebab kita mahukan yang soleh dan solehah jadi usaha kita berganda dan tentunya berbeza dengan cinta biasa dalam novel cinta. Kita tak putus berdoa moga ALLAH anugerahkan kepada kita bakal suami @ isteri yang soleh @ solehah, istikharah setiap malam menghiasi kamus kehidupan kita, ubah diri menjadi yang terbaik sebab kita nak bina generasi-generasi yang boleh berjuang demi Islam. Betul tak???

Itu tanda cinta kita pada ALLAH, ibu ayah, ilmu, harta, Al-Quran dan bakal suami @ bakal isteri…kita cuba zahirkan rasa cinta itu dengan tindakan kita…tapi bagaimana cinta kita pada Rasulullah s.a.w? Adakah kita kata kita cinta Rasulullah s.a.w tanpa berbuat apa-apa? Renung kembali dalam dua puluh empat jam yang ALLAH anugerahkan kepada kita ada tak masa kita peruntukkan untuk memperingati Rasulullah s.a.w? Tak kiralah bagaimana cara dan wasilahnya.

Bila kita kata kita cinta RASULULLAH S.A.W…kita cuba berusaha meluangkan masa walau sebentar untuk mengingati Baginda s.a.w dengan berselawat kepada Rasulullah s.a.w…duduk menunggu kawan, tengah tunggu bas, menaiki bas, mengisi masa kosong, sambil menolong ibu dan ayah, sambil menonton tv, sambil melayan adik-adik di rumah. Nak seribu daya tak nak seribu dalih. Cinta Rasulullah s.a.w? Usah buang masa berselawat pada Baginda s.a.w dan membaca buku-buku berkenaan sirah Rasulullah s.a.w.
InsyaALLAH…rasa cinta dan rindu kita pada Rasulullah s.a.w akan terhias indah seiring dengan tindakan kita. Kita kata kita cinta Rasulullah s.a.w, jadi mulakan langkah kita menuju cinta ALLAH dan Rasulullah s.a.w.

No comments:

Post a Comment