Monday 28 January 2013

Jom...Amalkan Sunnah Nabi Muhammad S.A.W

Salam Kasih Sayang buat semua makhluk ALLAH...
Moga sentiasa di bawah rahmat & kasih sayangNya...

Hari ini...ana suka berkongsi rasa cinta, sayang & rindu pada Rasulullah s.a.w terutama buat tatapan semua Muslim yang sudi menjengah masuk dalam blog QalamWardahZinnirah ini...

Jom kita amalkan salah satu sunnah Rasulullah s.a.w iaiti menyebarkan salam!!!

Suatu hari Rasulullah s.a.w berwasiat kpd Abdullah bin Salam dgn bersabda:
"Hendaklah kamu memberi salam kpd saudara Islam yg kamu kenali @ yg tidak kamu kenali, selain itu, hendaklah kamu mengadakan jamuan & juga menjalin hubungan silaturrahim. Pada waktu mlm, ketika org sedang tidur lenahendaklah kamu mendirikan solat mlm. Dgn demikian org itu akn masuk syurga dengan selamat."

Mesej pertama dalam sabda baginda adalah memberi salam. Setiap org yg memberi salam bererti dia telah mendoakan kesejahteraan saudaranya. Ucapan salam juga mengandungi unsur didikan agar setiap org sentiasa berhati bersih. Melalui hati yg bersih, murni & penuh kesedaran, doa kesejahteraan akn mengalir laju.

Ucapan salam sangat ringkas, tetapi dalam salam ada pengertian yg sangat luas. Andai seorang Muslim itu menyedari pengertian salam yg dipohon kepada ALLAH buat saudaranya, bererti dia meminta keselamatan buat dirinya, harta bendanya, agamanya, & keimanannya semakin teguh. Termasuk apa2 jua keselamatan yg menjadi punca kebahagiaan saudaranya.

Jadi, tunggu apa lagi...mari kita sama-sama menyebarkan salam kerna dengan menyebarkan salam kita bisa menyebarkan kebahagiaan.

Bermula detik ini, cuba kita memberi salam...InsyaALLAH kita memperoleh keberkatanNya.



2 comments:

  1. salam ukhwah akak..nice entry ;)...jgn lupe follown n visit my blog durrahqalbi92.blogspot.com..syukran..

    ReplyDelete