Wednesday 26 August 2015

Penangan Facebook

Bismillahirrahmanirrahim...

Dengan nama ALLAH Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang...

Al-Hamdulillah bicara demi Ilahi ini dapat diteruskan walau ranjau berduri, walau tiada kesesuaian waktu menyinggah dalam benak kesibukan meniti kehidupan dunia. Al-Hamdulillah ALLAH masih & sentiasa menyayangi penulis blog ini, buktinya nikmat iman & Islam sentiasa menyuburi hati & dia sentiasa berharap moga peluang & kesempatan ini memungkinkan dia untuk menggapai redha Ilahi dalam setiap gerak langkahnya di bumi ini hinggalah nafas terakhirnya.

Banyak pula cerita yang mahu dikongsikan di sini. Banyak juga cerita yang ketinggalan yang hanya menjadi kenangan peribadi penulis. Baru sahaja usai membaca artikel-atikel di facebook. Melihat & memerhati gelagat manusia melalui medium 'facebook'. Sungguh hati tertarik untuk 'copy paste' salah satu artikel yang di pos oleh Majalah Solusi. Mari kita baca bersama, sentap jiwa raga!

Kembalikan hati mu ke masjid
Kerana di sana ada sujud
Di situ ada kehampiran
Setelah sekian lama meminggirkan

Di sini menunggu kasih yang esa
Penawar kecewa cinta manusia
Bicara hati jadi bersih 
Ketika segala resah tersisih

Rumah Allah ini setia menanti
bertamunya seluruh luka dan derita
Untuk diubati segala sukma yang lara
Walau diri bergelumang sejuta dosa

Kembalikan hatimu ke masjid
Agar lapang segala sempit
Akan terubat jiwa nan sakit 
Agar tidak ada lagi... batin yang menjerit!


Bicara ini sungguh menyentuh hati. Ya masjid tempat yang selalu disinggah saat luka merenjut jiwa, saat hati dipagut keresahan, saat hidup dirasa kekosongan. Ya rumah ALLAH ini penawar duka, pengubat lara. Langkah ke sana memerlukan berjuta pengorbanan, bersemi keimanan. Ya bukan mudah untuk kita terus istiqamah berada di rumah ALLAH. Benar, berada di sini keamanan dirasa membalut hati. Seolah, ALLAH tulus  berbicara mengajak hati terus mendekat padaNya. Andai penulis diberi ruang & peluang, rumah ALLAH ini dijadikan rumah ke duanya dalam pemusafiran. Sungguh jelas nyata ketenangan singgah dalam kehidupannya di saat masjid menjadi teman rapatnya.

Bicara kata Ustaz Pahrol Muhamad Juoi benar menyentuh hati penulis. Betapa ramaikah manusia bernama muslim bila Ramadhan bertandang, semua mahu memenuhi rumah ALLAH, tidak kira pangkat, darjat harta atau rupa. Semua merelakan diri ke rumah ALLAH. Sayang seribu kali sayang, bila Ramadhan pergi, pergi bersama beratus-ratus sof muslim mendirikan solat. Sedih saat kali pertama melangkah ke masjid pada bulan Syawal. Hakikatnya, itulah realiti kehidupan kini. Masjid kembali sepi tampa manusia bernama Muslim, menghilang sama menghilangnya bulan Ramadhan.

Menitis air mata hiba saat membaca bicara kata  Ustaz Pahrol Muhamad Juoi. Siapa lagi jika bukan kita individu Muslim untuk terus memenuhi sof di masjid. Memang benar muslimat sof solatnya di rumah, tetapi adakah kita hanya berdiam saat azan solat memanggil dekat hampir dengan kita untuk mengerjakannya berjemaah di masjid? Allahurabbi...hati kecil penulis begitu sebak! Hatinya terkadang terungkap persoalan kenapa masjid ini sepi? Kenapa tiada manusia yang namanya remaja Muslim untuk turut duduk bersimpuh dan bersila memenuhi sof masjid sama ada untuk solat atau menghadiri majlis ilmu. 

Andai masjid hanya di anggap sebagai tempat persinggahan permusafiran...andai masjid hanya di anggap sebagai tempat Ramadhan semata...andai masjid hanya sebagai hiasan mata dunia...maka amat rugilah kita hamba ALLAH tidak ada daya usaha untuk mendekati rumah ALLAH ini. Marilah kita sama penuhkan sof solat di masjid, jika kesibukan melanda cukup satu dua waktu kita habiskan di sana. Tempat yang dipenuhi keberkatan Yang Maha Esa. 

Setakat ini peringatan buat diri, agar sentiasa menghargai wujudnya rumah ALLAH di sisi. Biarkan cinta masjid sentiasa bertakhta di hati, jangan pula cinta manusia menjadi kejaran diri. Bukankah hadith Nabi Muhammad s.a.w mafhumnya berbunyi terdapat tujuh golongan manusia yang mendapat naugan ALLAH di akhirat kelak antaranya, pemuda yang cintakan masjid? Mari kita kejar bersama cinta Ilahi! Setakat ini dahulu bicara dari hati moga memberi ibrah kepada hati yang sentiasa merindui jalan bertemu Ilahi. Ameen.

Siiru 'alaa barakatillah...

No comments:

Post a Comment