Saturday 16 May 2015

Selamat Hari Guru

Bismillahirrahmanirrahim...

Dengan nama ALLAH Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang...

Al-Hamdulillah...dengan nama ALLAH penulis memulakan penulisan ini sebagai tanda syukurnya dia bergelar seorang Muslim. Padanya ada iman & Islam yang sentiasa memandunya. Padanya ada ikatan mahabbatullah yang tidak pernah padam selagi mana ALLAH menyanyangi & memeliharanya. Dengan nama ALLAH juga dia memulakan langkah berada & terus istiqamah di jalan perjuangan ini walau ramai memilih yang lain. 



Al-Hamdulillah, tidak terlambat rasanya bagi penulis untuk mengucapkan Selamat Hari Guru terutamanya buat mama & ayah yang menjadi guru pertama penulis sepanjang hayatnya. Ya benar ibu & ayahlah orang yang pertama kita patut ucapkan Selamat Hari Guru bila mengingatkan merekalah yang bersusah payah mengajar kita bertatih hingga mampu berjalan sendiri, mengajar kita cara berjalan yang betul, mengajar kita mengenal dunia yang penuh tipu daya, mengajar kita solat mengenal Tuhan, mengajar kita membaca al-Quran, mengajar kita hidup aman dengan kebergantungan pada ALLAH.

Jadi, topik perbualan utama hari ini tentang guru. Selamat Hari Guru juga tidak dilupakan pada sahabat-sahabat seperjuangan & rakan sekerja muaddibah-muaddibah sekalian yang disayangi kerana ALLAH. Ya, dengan kalian penulis belajar banyak hal. Kita ramai & ibarat sebuah keluarga yang besar saling membantu & saling menegur. Bila memegang amanah sebagai muaddibah @ guru, kita memegang amanah mendidik anak bangsa ke arah kebaikan. Didikan Islam diterap semampu boleh agar generasi akan datang imannya lebih perkasa dari pendidik @ berkemungkinan sama.

Mendidik itu memerlukan kesabaran, pengorbanan, yang bukan sedikit. Sabarnya seorang guru, tabahnya seorang pendidik, ikhlasnya seorang muaddibah tidak hanya diukur dengan nilain gaji yang mereka dapat sepanjang hujung bulan. Guru itu kerjaya yang sangat mulia, mereka terus memberi walau dihina, mereka terus berbakti walau terpaksa menelan peritnya berhadapan dengan anak-anak yang ramai. Ya benar, penulis belajar menjadi ibu sebelum bergelar ibu sebenar, menjadi seperti lagak seorang ayah yang bijak menelaah kelakuan anak, menjadi seperti pencuci tandas yang kerjanya membersihkan tandas juga automatik membersih & memuhasabah hati, memegang watak seorang guru disiplin bila anak-anak melakukan kesalahan besar, menjadi seperti seorang ibu yang naluri keibuannya memungkinkan dia melakukan segalanya untuk anak tersayang. menjadi seperti seorang pengawal peribadi bila dirasa keselamatan anak terusik. 

Al-Hamdulillah, penulis seorang muaddibah. Pengalaman sebagai seorang muaddibah tidak mungkin luput dalam ingatannya. Muaddibah mengajarnya banyak perkara, mengajarnya sabar dengan karenah anak yang pelbagai, terkadang bahagia mengukir senyum saat memandang keasyikan anak-anak bermain. Terkadang, melihat anak-anak didiknya mengingatkan zaman kanak-kanaknya yang tak seceria mereka. Al-Hamdulillah Ya ALLAH Engkau telah memilih penulis untuk berada di posisi ini, posisi mendidik anak bangsa dengan didikan agama yang sebenar.

Penulis dedikasikan rasa cinta & sayang serta Selamat Hari Guru buat semua sahabat muaddibahnya yang sentiasa ada di sisinya saling membahu & melengkapi, saling menegur & memberi. Terima kasih muaddibah, All of you are the best muaddibah that I have meet. 


Selamat Hari Guru 2015 buat semua guru-guru khususnya buat semua guru penulis daripada dia di sekolah tadika 6 tahun hinggalah dia bergraduasi dari universiti. Pengorbanan kalian tiada terhingga hanya ALLAH yang bisa membalasnya. Kenangan belajar & mengenal kalian sebagai guru adalah kenangan terindah.

SIIRU 'ALAA BARAKATILLAH...


No comments:

Post a Comment