Wednesday 28 January 2015

Duhai Air...Berhentilah

Bismillahirrahmanirrahim...

Dengan nama ALLAH Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang...

Subhanallah...Astaghfirullah...
Kuasa Tuhan Maha Hebat
Sekali arah
Hujan turun melebat
Air mengalir laju
Tanpa tanda berhenti
Sungguh tiada penghalang
Merubah tanah subur
Dipenuhi air
Semua tenggelam bersama
Tiada terkecuali tiada tersisa
Yang beriman yang kafir
Semua sama merasa
Maha Hebat kuasa Tuhan
Musibah ini menimpa
Tersirat makna hikmah
Memberi ibrah akal memikir
Menunjuk ALLAH Maha Kuasa
Duhai air...berhentilah
Berhentilah mengalirkannya
Berhentilah membuat penduduk bumi derita
Berhentilah mensucikan alam semesta
Dengan kuasaNya...



Bait kata di atas direka sudah tersimpan lama sejak hujan lebat membasahi bumi serambi Makkah bulan Disember yang lalu membawa kepada banjir besar di Kelantan. Al-Hamdulillah dengan izinNya ALLAH memberi ruang kepada penulis untuk menjenguk blognya yang dah lama sunyi tanpa kata-kata. Syukur al-Hamdulillah, peluang keemasan ini digunakan sebaiknya untuk dia bercerita tentang isu banjir besar yang berlaku di Kelantan baru-baru ini. Berita tentang banjir sudah makin berkurang, namun derita & kesukaran ditanggung sendiri oleh mangsa-mangsa banjir termasuk keluarga penulis yang turut merasai pengalaman banjir untuk pertama kalinya dalam hidup mereka. 



Maha Besar ALLAH, ujianNya banyak mengajar kami bersabar & redha dengan kehendak ALLAH. Belajar menerima ujian agar kami senang & tenang serta tidak gelabah untuk menerima kesenangan pada akhir kehidupan sebagai hambaNya. Subhanallah hanya orang yang diuji merasai betapa manisnya teguran & kasih sayang ALLAH. Setiap manusia punya ujian & masalah yang berbeza atas kita bagaimana mahu mendepaninya? Mari kita renung kalam bicara penulis yang terkemas rapat dalam tulisan pen selama ini, kini dizahir dalam blognya!

"Ya ALLAH...selamatkanlah keluargaku yang ditimpa musibah. Selamatkanlah semua mangsa banjir. Engkau Maha Mengetahui sedang kami tidak mengetahui. Ampuni dosa kami Ya ALLAH! Andai kehadiran musibah ini untuk mendekatkan kami kepadaMu & menyucikan jiwa kami, maka Engkau campakkanlah rasa redha & sabar dalam hati kami. Kuatkanlah kami untuk menghadapinya."

Doa ini dipanjatkan setelah mendengar berita dari mulut mama tentang rumah kami dinaiki air dengan kata lain banjir. Sedih bercampur resah bila mendapat tahu mama & keluarga di kampung terperangkap di rumah & bantuan tidak kunjung tiba ketika ini. Bayangan...bagaimana mereka hidup dalam keadaan sentiasa bergerak dalam air yang bercampur lumpur pekat, bergerak dalam rumah yang dipenuhi air. Penulis hanya mampu bertawakkal tinggi, menyerahkan urusan keselamatan keluarganya pada ALLAH.

Hati meronta-ronta mahu pulang ke bumi serambi Makkah, menjenguk keluarga & membantu mereka. Namun, kerjanya di perantauan membutuhkan pengorbanan  & terkadang menitis air mata tanpa sedar, mengundang duka tersembunyi di sebalik redup wajahnya. Rohnya ketika itu melayang laju di kampung tanpa di duga.

Rasa seolah sekelip mata musibah ini menimpa keluarganya & majoriti rakyat di negeri Che Siti Wan Kembang. ALLAH Maha Adil, ALLAH Maha Tahu berlakunya banjir besar yang hampir menenggelamkan keseluruhan bumi serambi Makkah. Kita sebagai manusia usah mencari sebab & menimbulkan pertikaian yang tidak logik. Cukup kita mengambil pelajaran dari apa yang telah berlaku & memperbaiki kesilapan diri sendiri sehingga mengakibatkan kita di timpa musibah ini. Kenapa kita? Kenapa bukan orang orang lain? Jawapan itu ada pada Pemilik alam ini iaitu ALLAH Yang Maha Berkuasa.

ALLAHURABBI...tidak terbayang bagaimana kerosakan & kerugian yang dialami oleh masyarakat amnya & keluarga penulis sendiri khususnya. Bagaimana pula bantuan yang dihulurkan oleh majoriti negeri di Malaysia? Mampukah mereka bertahan? ALLAH Maha Memelihara & ALLAH Maha Menolong. ALLAH tidak sesekali meninggalkan hambaNya yang khusyuk meminta, yang berserah diri padaNya, yang berusaha sedaya mampunya.

Ya ALLAH...hati penulis memberontak mahu pulang ke kampung halaman ketika itu. "Izinkan sahabat-sahabatku bertemu keluarga mereka. Jika dalam banyak-banyak doaku waktu ini, andai hanya satu yang Engkau perkenankan terlebih dahulu...maka aku mohon padaMu Ya ALLAH...Engkau bukakanlah pintu kemudahan seluas-luasnya kepada sahabat-sahabatku untuk pulang ke kampung halaman, bertemu, membantu meringan beban keluarga, & mengubat rindu di perantauan. Permudahkanlah urusan dunia & akhirat sahabat-sahabatku. Diriku tidak mampu berada dekat di sisi insan-insan yang ku sayang keranaMu...tidak juga ku mampu berkongsi suka duka mereka...tidak juga ku mampu menjadi yang terbaik di sisi mereka... Ku yakin penuh i'tikad Engkau mampu memberikan yang terbaik untuk sahabat-sahabatku. Engkau Maha Memelihara hati kami, peliharalah hati-hati sahabat-sahabatku dari segala sifat mazmudah. Suburkan hati mereka dengan sifat mahmudah. Limpahkan mereka dengan kebaikan yang berpanjangan." Doa ini di baca menjadi zikir sepanjang musibah ini berlaku. Dapat penulis bayangkan betapa galaunya hati sahabat-sahabat yang punya keluarga di Kelantan yang menjadi mangsa banjir ketika itu. 

& al-Hamdulillah dengan izinNya doa ini terzahir di rumah ALLAH  & ALLAH Maha Mendengar. Dengan sekali izin, penulis & dua orang sahabatnya dapat pulang ke kampung halaman dalam misi bantuan mahasiswa kepada mangsa banjir di beberapa buah negeri yang terlibat. Subhanallah...sujud syukur penulis ALLAH mendengar permohonannya ketika itu walau kami singgah di Kelantan hanya 4 hari, tetapi ianya cukup berbaloi berada di rumah 2 hari 1 malam merasai peritnya menjadi mangsa banjir.

Cukuplah ALLAH bagiku, tiada Tuhan selain ALLAH sebaik-baik penolong , sebaik-baik penjaga & sebaik-baik pelindung.



No comments:

Post a Comment