Wednesday 4 October 2017

Sanah Helwah Habibi Mahbubati (041088-041017)

Bismillahirrahmanirrahim...

Dengan nama ALLAH Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang...

Al-Hamdulillah dengan izinNya penulis masih berkesempatan mencoret rasa berkongsi indahnya iman kerana ALLAH. Al-Hamdulillah dengan kesempatan yang ada hari ini penulis mahu berkongsi sesuatu yang istimewa baginya. Menghargai insan-insan yang hidup menyayangi penulis kerana ALLAH adalah satu kepuasan dan nikmat serta anugerah terindah bagi penulis. Menghargai mereka itu tanda syukur dengan kurniaanNya. Menghargai mereka itu tanda sayang penulis pada mereka. Menghargai mereka itu tanda kebahahagiaan paa setiap insan-insan yang dianugerahkan ALLAH pada penulis. Kalian sebagai pembaca juga merupakan hadiah ALLAH kepada penulis. Syukur Al-Hamdulillah...

Al-Hamdulillah...tanggal 04 Oktober 1988 lahir seorang bayi lelaki bongsu dalam sebuah ahli keluarga menggantikan kakaknya yang telah dijemput Ilahi menghadap ALLAH pada tahun yang sama. Allahyarhamah kakaknya sempat berpesan agar adik lelakinya nanti diberi nama Noriskandar Shah. Meraikan permintaan anak perempuannya si ibu meletakkan nama Noriskandar bin Mat So yang lahir seberat 4.8kg memaksa ibunya melahirkan dengan cara pembedahan. Pengorbanan seorang ibu yang tiada tandingannya. Hargailah ibu yang telah melahirkan dan membesarkan kita.

Dia membesar sebagai seorang lelaki yang baik. Walau terkadang kenakalannya memeningkan kepala ibu dan ayahnya, biasalah anak lelaki bongsu pulak tu. Dia sering bertukar-tukar sekolah kerana dirasakan sekolah tersebut tidak serasi dengan jiwanya ditambah dengan kehadiran saudara-maranya yang majoriti mengajar di sekolah itu. Noriskandar sangat dikenali oleh orang kampung kerana keramahannya dan dia sangat memilih kawan dalam erti kata lain cerewet orangnya. Dia tidak berkawan dengan orang sembarangan. Benar kata orang, nak tengok seseorang, lihatlah dengan siapa dia berkawan. Andai baik kawannya, maka baiklah dia, andai buruk kawannya maka sebaliknya.

Bukan setakat sering bertukar sekolah, Noriskandar juga kerap bertukar-tukar kerja kerana tanggungjawabnya pada ibu yang ketika itu sedang sakit. Dia orangnya sosial dan berfikiran terbuka. Tak banyak yang penulis tahu tentang dirinya, tapi cukup untuk membuktikan bahawa dialah Noriskandar bin Mat So. Penulis masih dalam proses memahami dan mengenali yang namanya Noriskandar bin Mat So. Usia 27 tahun, dia memilih untuk menamatkan zaman bujangnya dengan mengahwini seorang gadis perempuan yang berasal dari Kelantan. Tampin dan Tumpat. Nama kampung yang hampir sama.

Sekejap sungguh masa berlalu, tanpa diduga kita dah melangkah masuk ke bulan Oktober. 04 Oktober 2017 bersamaan 14 Muharram 1439H genap usia 29 tahun Noriskandar bin Mat So hidup di dunia ini. Dia telah memegang amanah sebagai seorang suami pada usia 27 tahun. Dia juga dikurniakan 6 orang adik beradikdan dua orang telah meninggal dunia berbaki empat orang. Dua lelaki dan dua perempuan. Dia merupakan anak bongsu dalam keluarganya. Dia juga seorang yang bertanggungjawab dalam setiap amanah yang dipikulnya. Dia kaki masjid. Menunaikan solat berjemaah menjadi keutamaannya bila berkesempatan.

Hasil perkahwinan, dia dikurniakan puteri cantik bernama Nur Khadijah Zulaikha binti Noriskandar. Masih kekal di ingatan ketika mana si mama sedang mengandungkan anak sulungnya, babanya mengalami alahan yang agak teruk. Ketika mama sedang menunggu masa untuk melahirkan anak, baba bahkan tak berganjak tetap berada di sisi mama melihat satu per satu detik kelahiran cahaya mata pertama mereka. Dek kerana itu mungkin, puteri sulung mereka yang lahir mengikut jejak baba hampir 90%. Anak baba.

Bila di tanya apa perasaan penulis bila dikurniakan seorang lelaki bernama suami (Noriskandar bin Mat So)? Perasaan al-Hamdulillah sangat bersyukur walaupun kami dari negeri yang berbeda. Al-Hamdulillah, diri ini diberi peluang dan rezeki untuk menikmati kehidupan berumah tangga walaupun terkadang banyak sekali ujian datang menimpa kami saat ini. Dikurniakan seorang suami yang bertanggungjawab, penyabar dan penyayang sangat memberi kesan pada penulis terutamanya dalam meneruskan kehidupan untuk masa akan datang. Dia memahami walau tekadang saling tidak mengerti. Dia penyabar walau terkadang pemarah. Dia penyayang walau terkadang dia benci. Bila dah nama lelaki sudah tentu dia berbeda dengan perwatakan perempuan. Ada masa berlaku juga perselisihan faham, bergaduh dan perang mulut. Terkadang mengalah, terkadang “win-win situation”, terkadang menang dan itu lumrah warna-warni kehidupan suami isteri.

Nak kata hidup suami isteri ini selalu bahagia itu mustahil. Yang ada hanya cerita-cerita novel yang direka penuh khayalan yang membahagiakan sahaja, sedang realiti yang kita hadapi penuh liku dan ujian mendatang tanpa kita minta. Kahwin itu memang best, tapi kita harus matang dalam melayari bahtera perkahwinan. Kahwin kita bukan terhenti setakat majlis pernikahan yang meriah, resepsi yang mewah, tapi perkahwinan itu butuh amanah dan cinta. Cinta kerana ALLAH itu yang bakal membawa kita berpimpin tangan ke syurga. Kita bukan semata nak hidup atas dunia je, tapi bila kita kahwin kita nak bawa pasangan dan ahli keluarga turut sama merasa keindahan syurga bila dunia ini telah tiada. Ini kerana matlamat hidup kita tak terhenti hanya di dunia tetapi berpanjangan hingga ke akhirat sana.

Teristimewa buat suami yang disayangi kerana ALLAH...bicara ini lahir tulus dari hati...bicara ini demi Ilahi...bicara ini dimulai dengan basmalah diakhir dengan Alhamdulillah...

“Buat suami yang dikasihi kerana ALLAH...
Izinkan hati ini berbicara...sanah helwah habibi mahbubati.
Moga kehidupanmu sentiasa disinari cahaya Ilahi...
Moga segala kesempitan yang dilalui bakal tersuluh dengan nur Ilahi...
Moga segala kesusahan dan keperitanmu bakal berganti dengan ketenangan...
Bersabarlah duhai suami...                    
Kehidupan kita bukan derita yang dicari...
Malah derita itu menyinggah untuk memberi kita kesedaran...
Bahawa ALLAH Maha Dekat dengan kita...
Setiap pengorbanan yang kamu lakukan buat kami...
Moga ada ganjaran dari Ilahi...
Moga terselit ketenangan dan keredhaan di hati...
Setiap titik peluh yang kamu lalui...
InsyaAllah tak tersia walau seinci...
Tiada hadiah mampu ku berikan di hari kelahiranmu...
Cuma doa restu sebagai isteri mengiringi setiap langkah perjuanganmu...
Cuma al-Fatihah ku kurim lewat doa moga terhapus segala dukamu...
Walau sesusah mana kamu...
InsyaAllah...biiznillah...isterimu sentiasa berada di sisimu selalu...
Moga di hari kelahiranmu...
Dipenuhi bahagia dan ketenangan...
Dilimpahi dengan kasih sayangNya...
Diberikan kekuatan untuk meneruskan kehidupan...
Dianugerahkan penyejuk mata penawar hati yang membahagiakan...
Duhai suami...
Moga kamu terus amanah dalam melaksanakan amanah ini...
Moga kamu terus tabah berdepan ujian yang menimpa diri...
Ingatlah di setiap kesusahan ALLAH telah janjikan kesenangan nanti...
Moga ikatan cinta kita kerana ALLAH ini berkekalan hingga ke syurga firdausi...


Setakat ini sahaja bicara cinta penulis pada hari ini. Moga memberi manfaat dan mengusik hati kita untuk terus menghargai setiap insan yang menyayangi diri kita kerana ALLAH. Bukan niat penulis untuk bercerita betapa bahagianya kami, kerana kami juga ada kehidupan yang penuh dengan kesusahan, kami juga melalui setiap ujian penuh keperitan tinggal lagi kami tidak mampu untuk bercerita di laman ini. Biarlah ALLAH yang menilai setiap ujian kami. Benar, hidup berumah tangga itu penuh dengan ujian suka duka kehidupan. Oleh itu kita seharusnya mengambil iktibar dan pengajaran agar kita mampu melangkah walau dalam kesusahan. Andai berkesempatan pun, hanya air mata yang mampu berbicara dan setiap manusia punya kesusahan tersendiri. Ada baiknya kita bercerita tentang kebahagiaan sesebuah perkahwinan daripada kita terus menelan peritnya sebuah perkahwinan. Mari kita hayati kata-kata ini, “What you give, you get back.”

Noriskandar bin Mat So.


Masa raya haji kat rumah along Fizah..

Ni masa baby girl belum ada...

No comments:

Post a Comment