Sunday 23 December 2012

sAlAm iMtIhAn bUaT SaHaBaT2 USIM


Minggu 'study week' bermula. Menjadi pemula segala usaha yang selama ini terpendam bagai manusia yang bisu. Malas tidak lagi bersarang pada diri bila memikir 'final exam' makin mendekat hari. 

Nak baca kisah benar tak???Mari kita telusuri kisah menyentuh qalbu ini....

Kaki senang melangkah gagah menuju ke kampus dengan bermacam tujuan & perancangan. 
Sedang asyik diri menanti bas bergerak, terpandang pada sebuah kereta proton saga. Didalamnya terisi sebuah keluarga, ada adik, abang, ibu & ayah. Mungkin menanti & menyambut kepulangan anaknya. Sangkaanku tepat. Kelihatan sekujur tubuh gagah perkasa mendekati kereta tersebut sambil menyalami kedua orang tuanya dan bertegur sapa dengan adik beradiknya. Aku terkedu, terus imbauan kenangan lama menyapa benak fikiranku. Hatiku meronta dan terus meronta sebak menyelubungi jiwa.

Biasalah jiwa perempuan mudah terusik terutama bila mengingati pada mama dan ayah di kampung...tapi sensitif itu bisa membuat insan bernama wanita itu sangat istimewa tambahan jika dia pandai menjaga hubungannya dengan ALLAH dan manusia juga makhluk yang ada di sekelilingnya. 

Teringat pada adik2 di rumah, pada ibu ayah yang belum sampai masa untukku menyalami mereka insan tercinta dalam kehidupanku. Alangkah indahnya, jika diriku dapat merasai kehadiran ibu ayah dan keluarga di universiti ini. Jika ku diberi kesempatan ingin sekali ku salam dan peluk serta memohon ampun atas segala khilafku pada mereka. 'Final exam' makin menunggu masa membuatku sebak meniti hari tanpa kehadiran ibu ayah di sisi. 

Pantas tanganku mencapai telefon bimbit, menekan nombor ibu tersayang, mujur saja mamaku mengambil cuti...boleh kami berbual panjang. Kepada mama ku ceritakan segalanya, mama seperti biasa melafaz kata nasihat dan pesanan, usah berduka ada hikmah di sebalik semuanya. Ku pohon doa mustajab dari seorang mama agar puteri2nya bisa tenang meniti hari di universiti tanpa ibu dan ayah di samping kami. Mama mengiakannya. Diriku tahu mama mengharap yang terbaik untuk anaknya.

ALLAH S.W.T juga ada berpesan dalam KalamNya Surah at-Thalaaq ayat 2 & 3  yang bermaksud:
 "2....Barangsiapa bertakwa kepada Allah niscaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar.3. Dan memberinya rezki dari arah yang tiada disangka-sangkanya. Dan barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah niscaya Allah akan mencukupkan (keperluan)nya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan yang (dikehendaki)Nya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu." 

 KatA SeMaNgAt pEnGuAt jIwA...WaRdAhZiNnIrAh.



No comments:

Post a Comment